Dlaczego trądzik pojawia się od słodyczy?

jedzenie słodyczy a trądzik

Nie jest dla nikogo żadną tajemnicą fakt, iż jedzenie ma spory wpływ na jakość naszej skóry. Nikogo nie dziwi zatem sytuacja, kiedy po zjedzeniu pewnej ilości (często nadmiernej) czekolady lub paczki cukierków pojawiają się na twarzy pojedyncze krostki lub wręcz ich cała masa. Jak właściwie słodycze wpływają na cerę? Na czym jednak polega cały ten proces zależności? Dlaczego tak szybko pojawiają się krosty i pryszcze?

Dlaczego pryszcze pojawiają się po zjedzeniu słodyczy?

W roku 2007 zostało przeprowadzone badanie, którego celem było wskazanie powiązań między słodkim, a pryszczami. W ten sposób potwierdzono, że grupa stosująca dietę ograniczoną pod względem cukrów osiągnęła wyraźne efekty w postaci redukcji zmian trądzikowych. Czy wiesz, dlaczego właśnie cukier ma takie negatywne działanie na Twoją cerę?

Po przyswojeniu pewnej porcji przykładowo czekolady ciało danej osoby zaczyna wytwarzać zwiększone ilości insuliny. Skutkiem zwiększonej produkcji tej substancji jest jej przedostanie się do krwi w większej ilości. To natomiast powoduje wzrost poziomu cukru we krwi. Jak to się ma do trądziku?

Zwiększony poziom cukru we krwi to nie jedyne działanie insuliny. Powoduje ona bowiem także wzrost poziomu androgenów, czyli hormonów, które zdecydowanie sprzyjają powstawaniu zmian skórnych. Czym są wspomniane androgeny?

Androgeny wpływają na zwiększenie produktywności łoju przez gruczoły łojowe i powodują jego sekrecję. Powstały pot i łój jest dosyć gęsty, nie może być również całkowicie odprowadzony na powierzchnię skóry, przez co blokuje kanaliki potowe, a to z kolei przekłada się na powstawanie nowych zaskórników.

Androgeny są więc jednym z powodów wciąż nawracających pryszczy. Czy wiesz, co jeszcze dzieje się w Twoim organizmie, kiedy cukier „skacze”?

Oprócz wyżej przedstawionego procesu dochodzi do przyspieszenia podziału komórek budujących gruczoły łojowe. To znowu powoduje ich zwężenie, a produkowany w nich łój zaczyna w nich zalegać.

W Twoim organizmie dochodzi ponadto do zwiększenia poziomu tłuszczów w wątrobie, co jest bezpośrednią przyczyną niedoborów białka. Białka są odpowiedzialne za utrzymanie prawidłowej równowagi między testosteronem, a estrogenem we krwi. Jeżeli ta harmonia zostanie zakłócona, następuje wzrost poziomu testosteronu sprzyjającego powstawaniu trądziku.

Również niedobór białek z powodu wysokiego poziomu insuliny przyczynia się do obniżenia poziomu pochodnych witaminy A w Twoim organizmie, które stosuje się podczas procesu walki z pojawiającym się trądzikiem. Mówiąc kolokwialnie – brak tej witaminy oznacza wynik 1:0 dla trądziku.

SPRAWDŹ TAKŻE: Czy maść cynkowa jest skuteczna na trądzik?

Ogranicz słodycze do absolutnego minimum!

ograniczenie cukru do minimum

Jeżeli całkowite ograniczenie cukru w Twojej diecie jest niemożliwe, być może z powodu Twojej słabej woli, postaraj się przynajmniej zastąpić je węglowodanami złożonymi. Z pewnością zapotrzebowanie na cukier w Twoim organizmie spadnie, jeżeli zjesz kromkę razowego chleba, porcję ziemniaków, czy kukurydzy. Wbrew pozorom są to bardzo sycące produkty, które eliminują głód i pozostawiają uczucie sytości przez długi czas.

Zrezygnuj także z napojów słodzonych oraz słodyczy. Szczególnie mowa tutaj o czekoladzie. Kiedy masz ogromną ochotę na coś słodkiego, sięgnij chociażby po marchewkę.

Pamiętaj, że regularna aktywność fizyczna przyczynia się do zmniejszenia zapotrzebowania Twojego organizmu na słodkie przekąski. Wprowadź przynajmniej 30 minutowy spacer raz dziennie do swojego planu, a odczujesz szybkie efekty w tym zakresie!

SPRAWDŹ TAKŻE: Czy picie kawy powoduje występowanie trądziku?

Trądzik po słodyczach już się pojawił. Co teraz?

pryszcze po trądziku

Zmiany skórne – niezależnie od rodzaju – wymagają odpowiedniej pielęgnacji. Zlekceważenie choroby już w początkowym stadium może prowadzić do katastrofalnych skutków, w tym nieestetycznych blizn na twarzy, dekolcie i piersiach. Na szczęście, istnieje szereg skutecznych domowych sposobów do walki z trądzikiem, wymagających od nas jedynie odrobinę wolnego czasu.

Po pierwsze: odpowiednie oczyszczanie

Kluczem do sukcesu w zakresie walki z trądzikiem jest odpowiednie i co najważniejsze systematyczne oczyszczanie skóry. Decydując się na zakup preparatu do mycia twarzy musimy zwracać uwagę na jego skład. Już na samym początku warto wspomnieć, że pryszcze „nie lubią” alkoholu. Ten podrażnia skórę, sprawiając że krosty stają się znacznie bardziej widoczne.

Nie warto zawracać sobie głowy również tłustymi kremami zatykającymi pory czy chemicznymi detergentami podrażniającymi skórę. Najlepiej sprawdzą się tutaj naturalne preparaty na bazie ziół i wyciągów roślinnych, ze szczególnym uwzględnieniem pokrzywy tymianku, hamamelisu i drożdży.

Po drugie: regularne tonizowanie twarzy

Chociaż tonik na bazie alkoholu jest niewskazany przy cerze trądzikowej, nie oznacza to, że mamy całkowicie zaprzestać tonizowania twarzy. Jeżeli po umyciu skóra jest sucha – na przykład za sprawą terapii farmakologicznej – warto sięgnąć po delikatny krem nawilżający.

W tym przypadku należy dobrać produkt dostosowany do swoich potrzeb. Niektóre składniki bowiem zapychają pory. Krem można wybierać metodą prób i błędów.

Po trzecie: złuszczanie skóry

Nawet przy skórze trądzikowej możliwe jest wykonywanie peelingów. W przypadku cery z wypryskami nie są wskazane jednak peelingi mechaniczne – z drobinkami ścierającymi, lecz peelingi enzymatyczne – na bazie ziół bądź owoców, a także preparaty z alfa- i beta-hydrokwasami.

W niektórych przypadkach specjalista dermatolog może zalecić nam specjalny peeling dermatologiczny na bazie kwasów AHA i BHA.

Po czwarte: unikanie słońca

Niestety, trądzik nie przepada za słońcem. Mówiąc prościej, borykając się z tą chorobą musimy stronić od opalania się. Promienie UV wysuszają skórę, w efekcie czego jej komórki produkują znacznie większe ilości łoju. Ten natomiast jeszcze bardziej pogłębia nasze problemy skórne.

Wychodząc na słońce nie możemy zapominać o kremach ochronnych – z filtrem minimum 30. Stosując kosmetyki z kwasami owocowymi, musimy mieć na uwadze to, iż długotrwale wystawianie się na promienie słoneczne może skutkować przebarwieniami słonecznymi.

Po piąte: odpowiednia dieta

W przypadku trądziku dieta ma ogromne znaczenie. Kiedy trądzik już się pojawił – nie wystarczy ograniczyć się do zrezygnowania ze słodyczy. Eliminację czekolady i innych słodkości – można traktować jako profilaktykę, a nie właściwe leczenie.

Aby zniwelować liczbę wyprysków warto jeść produkty bogate w witaminę A (złuszcza naskórek), w tym ryby, jajka, marchewkę, szpinak i pomidory, a także produkty bogate w witaminę B2, B6 i PP (ograniczają łojotok), w tym pieczywo pełnoziarniste, drożdże bądź banany. W naszej diecie nie powinno zabraknąć również cynku (łagodzi stany zapalne) zboża, owoce morza, pestki dyni.

SPRAWDŹ TAKŻE: Imbir na trądzik. Jak stosować?

Efektywna terapia przeciwtrądzikowa może opierać się także na zastosowaniu suplementów diety na trądzik. Dobrym przykładem skutecznego, naturalnego i w pełni bezpiecznego produktu na trądzik jest Nonacne.

About Redakcja BioCity.pl

Jako autorzy publikacji, staramy się zawsze serwować treści najwyżej jakości, które będą nie tylko przystępne (napisane prostym, zrozumiałym językiem), jak i merytoryczne. Artykuły poradnikowe tworzymy w oparciu o naszą najlepszą wiedzę i badania naukowe, które z łatwością każdy może zweryfikować w bazie PubMed.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *