Teakryna (theacrine) – alternatywa dla kofeiny? Jak działa i czy warto ją stosować?

Teakryna to związek chemiczny łudząco podobny do kofeiny. Przypomina ją nie tylko pod względem struktury, ale także działania – pobudza i zwalcza uczucie zmęczenia, dzięki czemu świetnie sprawdza się jako wsparcie dla osób o aktywnym trybie życia. Ma jednak kilka dodatkowych właściwości, a przy tym jest pozbawiona pewnych niedoskonałości kofeiny.

Większość osób nie wyobraża sobie dnia bez środków pobudzających – kawa lub napoje energetyczne są dla wielu ludzi niezbędnym elementem codzienności. Niestety, nasz organizm dość szybko przyzwyczaja się do zawartej w nich kofeiny, przez co stale musimy zwiększać jej dawkę, aby odczuwać ten sam efekt przypływu energii i skutecznego zniwelowania zmęczenia. Spożywanie kofeiny w dużych ilościach może przy tym pogarszać samopoczucie, utrudniać skupienie i powodować problemy ze snem, dlatego warto poszukać alternatywy. Z pomocą przychodzi właśnie teakryna.

Czym jest teakryna?

 Teakryna  to alkaloid purynowy, występujący naturalnie w roślinach – jej największe stężenie obserwuje się w niektórych rodzajach kawy oraz liściach herbaty Camellia assamica. Tak jak w przypadku kofeiny, ma przede wszystkim działanie ergogeniczne, pobudza organizm i pomaga zwalczyć uczucie zmęczenia. Jej właściwości zostały szybko docenione i obecnie stanowi składnik wielu suplementów i środków zalecanych do przyjmowania przed treningiem – jest bowiem bardzo skuteczna, a przy tym nie powoduje efektu przyzwyczajenia organizmu, dzięki czemu nie trzeba zwiększać jej dawki przy częstym stosowaniu.

Teakryna oddziałuje na ośrodkowy układ nerwowy, wpływając nie tylko na pobudzenie organizmu, ale również zwiększając jego wydajność i umożliwiając skupienie. Zalicza się ją do składników nootropowych, zalecanych dla osób aktywnych i pracujących na wysokich obrotach.

Właściwości teakryny. Na co pomaga?

właściwości teakryny

Teakryna ma wiele właściwości, dzięki którym jest cennym składnikiem suplementów. Poza jej głównym wpływem ergogenicznym, wykazuje także cenne działanie przeciwzapalne i przeciwbólowe, a przy tym notuje się również jej pozytywne oddziaływanie na wątrobę.

Zwiększenie poziomu energii

Za uczucie zmęczenia odpowiadają głównie duże ilości adenozyny, powstałej w wyniku zużycia energii komórkowej. Łączy się ona z receptorami A1 i A2, powodując uczucie wyczerpania i zachęcając tym samym organizm do odpoczynku. Teakryna nie dopuszcza do połączenia adenozyny z jej receptorami, dzięki czemu zapobiega zmęczeniu i pozwala dłużej działać na pełnych obrotach.

Podobne działanie obserwujemy w przypadku kofeiny, jednak organizm szybko przyzwyczaja się do podawanej dawki i osiągnięcie pożądanego efektu wymaga stosowania coraz większej ilości tego związku. Taki problem nie występuje w przypadku teakryny, dlatego jest ona uważana za lepszą alternatywę dla kofeiny.

Ze względu na właściwości ergogeniczne, theacrine jest często wykorzystywana w tzw. przedtreningówkach, zwiększa bowiem wydajność organizmu i dodaje energii przed wytężoną aktywnością fizyczną.

Poprawa koncentracji i nastroju

Co ciekawe, teakryna ma wpływ nie tylko na fizyczne, ale i umysłowe możliwości człowieka. Oddziałuje z receptorami dopaminy – neuroprzekaźnika, który odpowiada za energię, samopoczucie i motywację.

Wpływa również na zdolność koncentracji, umożliwiając szybsze przyswajanie informacji i wydajniejszą pracę – jest więc niezastąpioną pomocą przy intensywnej nauce i wzmożonej aktywności umysłowej. Dzięki stymulowaniu receptorów dopaminy teakryna poprawia nastrój i zwiększa motywację do działania, co również jest bardzo przydatne przy intensywnych treningach.

Poprawa jakości snu

Co ciekawe, zażywanie niewielkiej dawki teakryny może pozytywnie wpływać na sen. W przeciwieństwie do kofeiny, alkaloid ten może ułatwiać zasypianie i zwalczać bezsenność, przyczyniając się do zwiększenia jakości wypoczynku, co przekłada się na większą wydajność organizmu na co dzień.

Działanie przeciwbólowe

Do właściwości teakryny zalicza się także działanie przeciwbólowe – już pojedyncza dawka może złagodzić uczucie bólu w przeciągu godziny od zażycia. Alkaloid ten ma również właściwości przeciwzapalne; co ciekawe, kofeina nie wykazuje takiego działania.

Pozytywny wpływ na wątrobę

Zażywając teakrynę, możemy liczyć także na zwiększoną ochronę wątroby przed uszkodzeniami. Alkaloid ten obniża poziom enzymów wątrobowych i związków działających zapalnie, a przy tym jest w stanie odwrócić negatywne skutki uszkodzeń wątroby. Zaobserwowano również wpływ teakryny na zmniejszenie poziomu cholesterolu, dzięki czemu może mieć pozytywny wpływ na cały organizm.

Jak stosować teakrynę?

jak stosować teakrynę

Stosowanie teakryny, tak jak w przypadku każdego składnika wprowadzanego do diety, powinno być odpowiednio kontrolowane. Zalecana dawka to od 50 do 300 mg na dobę. Można przyjmować ją przed posiłkami lub na pół godziny przed treningiem, jeśli najbardziej zależy nam na efekcie zwiększenia energii i wydajności fizycznej organizmu.

Teakrynę można stosować w towarzystwie kofeiny – takie połączenie zwiększa efekt zwalczenia zmęczenia, a przy tym niweluje przyzwyczajenie organizmu, jakie powoduje kofeina bez wsparcia theacrine.

Czy teakryna powoduje skutki uboczne?

Teakryna jest stosunkowo nowym składnikiem suplementów, jednak badania wykazały bezpieczeństwo jej stosowania przy zalecanej dawce. Tak jak każdy składnik, który wdrażamy do naszej diety, może jednak powodować skutki uboczne, dlatego jeśli zauważymy u siebie pogorszenie samopoczucia po jej przyjmowaniu, najlepiej zgłosić się do lekarza. Teakryny nie powinny przyjmować kobiety w ciąży i w okresie karmienia.

Suplementy diety z teakryną – po które warto sięgnąć?

Brain Actives

Teakryna jest coraz szerzej wykorzystywana w suplementach diety, skierowanych do osób o aktywnym trybie życia lub zalecanych przed treningiem czy w okresach wzmożonej pracy. Na rynku znajdziemy wiele środków z dodatkiem theacrine, działających pobudzająco, zwalczających zmęczenie i poprawiających nastrój. Warto pamiętać, by sięgać po sprawdzone suplementy, posiadające bezpieczny, naturalny skład.

Ciekawym suplementem diety zawierającym teakrynę jest nootropik Brain Actives – obecny w nim alkaloid wspierają tak wartościowe składniki, jak kofeina, magnez, ekstrakt z korzenia ashwagandhy czy ekstrakt z owoców pieprzu czarnego. Środek ten wpływa pozytywnie na poziom energii organizmu, wspomaga koncentrację, redukuje stres i zwiększa motywację do działania. Brain Actives jest szczególnie polecany osobom o intensywnym trybie życia, wymagającej umysłowo i fizycznie pracy oraz sportowcom i osobom często trenującym – zawarte w nim składniki skutecznie zwalczają zmęczenie i dodają energii do działania, ułatwiają skupienie się na zadaniach nawet po wielu godzinach pracy lub nauki i poprawiają pamięć.

Kofeina to nie jedyny sposób na zyskanie dodatkowych sił na co dzień – alternatywą może być teakryna, zawarta w wartościowych suplementach diety. Z jej pomocą nie tylko pokonamy zmęczenie, ale również zwiększymy swoją wydajność w pracy czy na treningu.

Dowiedz się więcej na temat suplementu diety Brain Actives:

About Gosia Tomczyk

Zdrowy styl życia to mój konik. Pasja rozpoczęła się jeszcze na studiach, a teraz już jako „Pani Magister”, doradzam innym, jak rozważnie wybierać narzędzia do walki o zdrowy i piękny organizm. Hobbystycznie działam jako „trener personalny” dla swoich znajomych i doradzam przy układaniu diet. Interesuję się również sprawnością seksualną, zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Sprawdzam, testuję, analizuję i bezustannie się uczę! Swoją wiedzą dzielę się m.in. na biocity.pl!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *