Najlepsze sposoby na chrapanie. Jak przestać chrapać?

Najlepsze sposoby na chrapanie.

Sposoby na chrapanie pozwalają zmniejszyć lub całkowicie pozbyć się problemu dotykającego wielu osób. Mogą być ulgą nie tylko dla chrapiących, ale także ich bliskich, u których często występuje zmniejszenie jakości snu ze względu na dokuczający im w nocy hałas. Jakie są najbardziej skuteczne metody na walkę z chrapaniem?

Chrapanie wielu osobom wydaje się niegroźnym problemem – jest to dość powszechna przypadłość, którą zazwyczaj się akceptuje i uczy się z nią żyć. Tymczasem może ona w niektórych przypadkach być objawem problemów ze zdrowiem, a także sprzyjać rozwojowi groźnych chorób. Negatywnie wpływa również na komfort życia dotkniętych nią osób oraz ich bliskich. Z tego względu nie powinno się ignorować chrapania – warto poznać jego przyczyny i rozpocząć walkę o spokojny, cichy sen. Poniżej przedstawiamy 6 najskuteczniejszych domowych metod, dzięki którym można w bardzo krótkim czasie rozwiązać swój uporczywy problem.

Przyczyny chrapania – dlaczego chrapię?

przyczyny chrapania

Powodów chrapania może być wiele, dlatego nie każda metoda walki z tym problemem może okazać się skuteczna. Z tego względu warto wypróbować co najmniej kilka sposobów, a jeśli nic nie pomoże pozbyć się chrapania – najlepiej zgłosić się do lekarza specjalisty. W większości przypadków za chrapanie odpowiadają jednak przyczyny, które można zwalczyć samodzielnie, stosując proste metody.

Co jest najczęstszą przyczyną chrapania? Podczas snu nasz układ oddechowy działa nieco inaczej – zwęża się nasze gardło, a ściany górnych dróg oddechowych wiotczeją i zaczynają drgać na skutek przepływającego przez nie powietrza. Możemy swobodnie oddychać dzięki wąskiej szczelinie w gardle, dlatego łatwo zaburzyć naturalny przepływ powietrza. W przypadku, kiedy drogi oddechowe nie są drożne, pojawiają się trudności ze złapaniem oddechu. Dotknięta problemem osoba najczęściej oddycha podczas snu przez usta, z których wydobywa się charakterystyczny, głośny dźwięk.

Najczęściej za chrapanie odpowiadają takie przyczyny, jak stany zapalne gardła, przesuszenie i podrażnienie śluzówki, wydzielina zalegająca w układzie oddechowym, a nawet nieodpowiednia pozycja podczas snu. Na chrapanie najbardziej podatni są mężczyźni oraz kobiety po menopauzie. Problemowi sprzyja także otyłość i nadmierne spożywanie alkoholu.

Istnieje również poważniejsza przyczyna chrapania, z którą nie można już samodzielnie sobie poradzić. Chodzi przede wszystkim o wady anatomiczne, utrudniające oddychanie. Jeśli zmagamy się np. ze skrzywioną przegrodą nosową, przerośniętymi migdałkami czy przerostem podniebienia miękkiego, najlepszym pomysłem może być zgłoszenie się do lekarza specjalisty, który zaproponuje odpowiednie rozwiązania.

Poważne konsekwencje chrapania

Poważne konsekwencje chrapania

Chrapanie jest przypadłością, z którą powinno się walczyć. W 40% przypadków może bowiem być powiązane z poważnymi chorobami lub sprzyjać ich rozwojowi, przez co stanowi zagrożenie dla zdrowia, a nawet życia. Przykładem jest bezdech senny – bardzo niebezpieczna przypadłość, polegająca na przedłużającej się przerwie między oddechami. Występuje on często wraz z chrapaniem i zazwyczaj jest trudny do wykrycia przez cierpiącą na niego osobę – o istnieniu problemu bezdechu sennego najczęściej informują chorych ich bliscy. Choć krótsze przerwy w oddychaniu podczas snu lekarze uważają za zupełnie normalne, problem pojawia się przy dużej częstotliwości tego zjawiska. Kiedy ma ono miejsce powyżej 10 razy w ciągu godziny, a dana osoba nie może zaczerpnąć powietrza przez dłuższy czas, trwający nawet do minuty, mówi się o występowaniu bezdechu sennego.

Bezdech senny prowadzi do niedotlenienia organizmu, co grozi wystąpieniem choroby niedokrwiennej serca, udarem mózgu oraz śmiercią podczas snu. Z tego względu przy zauważeniu chrapania warto zbadać się pod kątem występowania bezdechu i w razie potrzeby oddać się pod opiekę lekarzy specjalistów.

Nawet, jeśli chrapaniu nie towarzyszy bezdech senny, nadal może być ono groźne dla zdrowia. Uznaje się, że sprzyja powstawaniu takich chorób, jak nadciśnienie tętnicze, niedotlenienie mięśnia sercowego czy cukrzyca typu 2.

Co więcej, chrapanie znacznie pogarsza jakość wypoczynku i, co za tym idzie, ogólną jakość życia osób cierpiących na tę przypadłość. Często prowadzi do nieuświadomionych przebudzeń, przez co osoby chrapiące znacznie mniej się wysypiają. Przekłada się to na niski poziom energii w ciągu dnia, chroniczne zmęczenie, problemy z koncentracją i innymi funkcjami kognitywnymi, problemy z potencją i obniżenie nastroju.

Cierpią także najbliższe osoby chrapiących. Szacuje się, że ich partnerzy tracą do 1,5 godziny snu każdej nocy przez hałas towarzyszący chrapaniu, co również objawia się przemęczeniem, dekoncentracją, a nawet osłabieniem organizmu.

Walka z chrapaniem jest więc bardzo ważna niezależnie od przypadku. Warto możliwie jak najszybciej sięgnąć po skuteczne sposoby, które pomogą pozbyć się tego uciążliwego problemu.

Najlepsze sposoby na chrapanie

Poniżej przedstawiamy najskuteczniejsze domowe sposoby na chrapanie, które pozwalają zwalczyć większość najczęściej występujących przyczyn tego problemu. Znajdują się wśród nich zarówno metody bardzo proste, które pomogą przestać chrapać praktycznie od razu, jak i nieco trudniejsze, wymagające większego nakładu pracy. Warto spróbować kilku z nich, szczególnie, jeśli nie znamy dokładnej przyczyny chrapania.

Tabletki na chrapanie

Tabletki na chrapanie

Pierwszym sposobem na chrapanie, po który warto sięgnąć, są specjalne tabletki, których zadaniem jest zwalczenie przyczyn powodujących niedrożność dróg oddechowych. Na rynku można znaleźć wiele środków tego typu, jednak najlepiej zdecydować się na w pełni naturalne preparaty, opierające się głównie o roślinne ekstrakty. Świetnym przykładem jest Snoran Plus – tabletki, które zwalczają aż 4 podstawowe przyczyny chrapania:

  • łagodzą stany zapalne gardła i obrzęki w jego obrębie,
  • nawilżają gardło, redukując problem suchości i podrażnienia,
  • pomagają w usunięciu zawiesiny zalegającej w drogach oddechowych,
  • eliminują kaszel.

Zawierają przy tym wyłącznie naturalne ekstrakty z ziół, takich jak mięta pieprzowa, eukaliptus gałkowy, gorzknik kanadyjski, melisa lekarska czy prawoślaz lekarski. Co najważniejsze, działają niemal od razu po zażyciu – kapsułki przyjmuje się przed snem, po czym zapewniają do 10 godzin wypoczynku bez chrapania.

Tabletki na chrapanie to sposób dla osób, które zmagają się z podrażnieniami błony śluzowej, zapaleniami gardła, obrzękami w obrębie dróg oddechowych czy przewlekłym kaszlem. W większości przypadków skutecznie eliminują problem, przyczyniając się do znaczącej poprawy jakości snu.

Odpowiednia pozycja podczas snu

Odpowiednia pozycja podczas snu

Często to właśnie zła pozycja podczas snu powoduje chrapanie – kiedy śpimy na plecach, zwiotczałe podniebienie miękkie i języczek powodują utrudnienie przepływu powietrza przez drogi oddechowe. Aby wyeliminować ten problem, najlepiej zacząć spać na boku – w tej pozycji układ oddechowy powinien być drożny. Choć takie rozwiązanie wydaje się być prostym, dla wielu osób zmiana przyzwyczajenia do zasypiania na plecach może być problematyczna. Z tego względu warto poprosić bliską osobę, by przez kilka pierwszych nocy kontrolowała naszą poprawną pozycję w trakcie zasypiania.

Klipsy i opaski

Pomocą dla chrapiących mogą być też specjalne klipsy na nos i opaski. Klipsy wkłada się do nozdrzy – stymulują one odpowiednie punkty nerwowe, co prowadzi do drożności nosa i ułatwia oddychanie. W efekcie śpiąca osoba ma mniejszą tendencję do oddychania przez usta i chrapania. W czasie snu można zastosować także specjalną opaskę, którą zakłada się na głowę. Jej zadaniem jest utrzymanie żuchwy w odpowiedniej pozycji, zapewniającej swobodne oddychanie.

Zarówno klipsy, jak i opaski to domowe sposoby na chrapanie o dobrej skuteczności, jednak wiążą się często ze sporym dyskomfortem u wielu osób. Przez kilka pierwszych nocy mogą utrudniać zasypianie, wymagają bowiem przyzwyczajenia się do ich noszenia. Są problematyczne także ze względu na ich widoczność – niektórzy wstydzą się korzystać z tego typu sposobów przy swoich partnerach czy np. nocując u znajomych.

Specjalistyczna poduszka

Specjalistyczna poduszka

Domowe sposoby na chrapanie obejmują też specjalistyczną poduszkę, dzięki której można spać na plecach, a przy tym być wolnym od swojego hałaśliwego problemu. Zazwyczaj są to specjalnie profilowane modele, przypominające poduszki ortopedyczne. Ich zadaniem jest utrzymanie drożności układu oddechowego przez odpowiednie podparcie głowy. Na rynku można znaleźć wiele rodzajów poduszek, od tańszych modeli z gąbki lub pianki po zaawansowane wersje dopasowujące ułożenie głowy do potrzeb. W wielu przypadkach mogą znacznie zredukować chrapanie.

Ograniczenie alkoholu

Picie alkoholu jest bardzo częstą przyczyną chrapania. Alkohol wpływa bowiem rozluźniająco na mięśnie, przez co powoduje silniejsze zwiotczenie gardła i języka. Dodatkowo może podrażniać śluzówkę, tak samo jak papierosy lub niektóre leki. Jeśli chrapanie nasila się po zakrapianych imprezach czy wypitym wieczorem piwie lub winie, sposobem na rozwiązanie problemu będzie zwykła rezygnacja z napojów z procentami. Podobnie w przypadku palaczy to zerwanie z nałogiem może być najlepszą metodą walki z chrapaniem.

Zrzucenie zbędnych kilogramów

Zrzucenie zbędnych kilogramów

Nadwaga jest częstą przyczyną chrapania – gromadzenie się tłuszczu w okolicach szyi powoduje zmniejszenie się drożności cieśni gardła, czego skutkiem są problemy z oddychaniem i chrapanie. Domowe sposoby pozwalające na zwalczenie tego problemu obejmują więc również walkę z nadprogramowymi kilogramami.

Najlepszym na to sposobem jest zmiana stylu życia na zdrowszy – zbilansowana dieta o odpowiedniej kaloryczności, pozbawiona wysokoprzetworzonych, tłustych i słodzonych potraw oraz regularna aktywność fizyczna pozwolą w przeciągu kilku miesięcy zrzucić zbędne kilogramy. Efektem będzie nie tylko rozwiązanie problemu chrapania, ale także ogólna poprawa stanu zdrowia. Jest to sposób wymagający największego nakładu pracy i czasu, jednak warto się na niego zdecydować w przypadku nadwagi.

About Gosia Tomczyk

Zdrowy styl życia to mój konik. Pasja rozpoczęła się jeszcze na studiach, a teraz już jako „Pani Magister”, doradzam innym, jak rozważnie wybierać narzędzia do walki o zdrowy i piękny organizm. Hobbystycznie działam jako „trener personalny” dla swoich znajomych i doradzam przy układaniu diet. Interesuję się również sprawnością seksualną, zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Sprawdzam, testuję, analizuję i bezustannie się uczę! Swoją wiedzą dzielę się m.in. na biocity.pl!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *