Probiotyki i ich wpływ na odchudzanie. Jak wspomagają redukcję?

Probiotyki i ich wpływ na odchudzanie

Probiotyki na odchudzanie są doskonałym sposobem na zrzucenie zbędnych kilogramów – to żywe mikroorganizmy, które mają pozytywny wpływ między innymi na mikroflorę jelit. Oprócz tego zapewniają mnóstwo innych korzyści, wpływając pozytywnie na funkcjonowanie organizmu, a co za tym idzie – sprzyjając twojemu zdrowiu. Występują one naturalnie w żywności, a do tego stosuje się je do produkcji różnego rodzaju suplementów, dzięki czemu są łatwo dostępne. Jak wpływają na odchudzanie i jakie inne korzyści przyniosą twojemu organizmowi? Sprawdźmy!

Problemy z nadwagą i otyłością bardzo często wynikają nie tylko z nieodpowiedniej diety czy braku aktywności fizycznej. Zdarza się, że są spowodowane nieprawidłową pracą układu pokarmowego albo niewłaściwą mikroflorą jelit. Probiotyki pozwalają wyeliminować oba te problemy i przywrócić równowagę w organizmie. Które z tych mikroorganizmów będą miały pozytywny wpływ na twój proces odchudzania i jakie są ich właściwości?

Czym są probiotyki?

Probiotyki, jak wspomnieliśmy na samym początku, są żywymi mikroorganizmami, które występują naturalnie w przewodzie pokarmowym. Najczęściej są to bakterie, jednak znane są również drożdże probiotyczne, które także mogą mieć bardzo korzystny wpływ na funkcjonowanie przewodu pokarmowego. Naturalnie występują one również w sfermentowanych produktach, takich jak jogurty czy kefiry, jednak mogą być też podawane w formie tabletek.

Czym są probiotyki

Do najbardziej wartościowych dla ludzkiego zdrowia bakterii jelitowych zaliczamy:

  • Lactobacillus casei Shirota, które posiadają właściwości antynowotworowe i są wykorzystywane do leczenia biegunek rotawirusowych u dzieci;
  • Lactobacillus casei DN-114 001, które również sprzyjają leczeniu biegunek, a do tego zwiększają właściwości obronne organizmu;
  • Lactobacillus plantarum, które niwelują stany zapalne przewodu pokarmowego, wpływają pozytywnie na perystaltykę jelit i również pozwalają skutecznie zwalczać biegunki;
  • Lactobacillus rhamnosus, które sprzyjają leczeniu biegunek, mają właściwości antynowotworowe, pozwalają ograniczać ryzyko alergii, a także sprzyjają zdrowiu matki i jej nowonarodzonego dziecka.
Oczywiście to tylko przykłady korzystnego działania probiotyków. Niektóre szczepy bakterii pozwalają również zwalczać infekcje intymne, dolegliwości dróg moczowych i atopowe zapalenie skóry, a nawet obniżać nadmierny poziom cholesterolu we krwi (hipercholesterolemia).

Generalnie jednak bakterie jelitowe służą do regulowania mikroflory jelit w przewodzie pokarmowym – tworzą barierę uniemożliwiającą przedostanie się do niego szkodliwych drobnoustrojów, poprawiają trawienie i wchłanianie składników odżywczych, a także pozwalają zwalczać różnego rodzaju stany zapalne. Jak się okazuje, może to mieć również bardzo korzystny wpływ na odchudzanie!

Jak probiotyki wpływają na odchudzanie?

Bakterie jelitowe są od dawna przedmiotem badań naukowców i chociaż do tej pory nie mamy stuprocentowych dowodów na to, że probiotyki przyspieszają odchudzanie, istnieje wiele przesłanek, dzięki którym możemy tak sądzić. Przede wszystkim dowiedziono, że skład flory jelitowej jelit u osób szczupłych znacząco różni się od tego, który występuje u tych z nadwagą lub otyłych. Badania dowiodły na przykład, że bakterie Firmicutes sprzyjają wchłanianiu kalorii i namnażają się w momencie zwiększenia masy ciała, bardzo często przyczyniając się do nadwagi, a nawet otyłości.

Jak probiotyki wpływają na odchudzanie

Które z probiotyków możemy zatem uznać za „dobre bakterie”, wpływające na utratę wagi? Przede wszystkim Lactobacillus rhamnosus i Bifidobacterium – liczne badania, przeprowadzane zarówno na ludziach, jak i zwierzętach dowiodły, że mogą one sprzyjać odchudzaniu i zapobiegać problemom z otyłością. Dzieje się tak z kilku powodów:

  • szczepy probiotyczne mogą znacząco ograniczyć wchłanianie komórek tłuszczowych, przy jednoczesnym zwiększeniu ich wydalania wraz z kałem;
  • probiotyki mają zdolność do regulowania poziomu cukru we krwi oraz przedłużania uczucia sytości, tak niezbędnego szczególnie w przypadku rygorystycznych diet (pozwolą ci ograniczyć podjadanie);
  • odpowiednie szczepy bakterii jelitowych mogą zmniejszać ilość wchłanianych kalorii, co znacznie przyczynia się do zredukowania masy ciała;
  • jak wspomnieliśmy wcześniej, stosowanie probiotyków pozwala wyregulować pracę jelit i ma wpływ na ich perystaltykę, co kolei prowadzi do zwiększania regularności wypróżnień;
  • probiotyki nie tylko poprawiają trawienie kwasów tłuszczowych, ale również regulują poziom kwasów żółciowych oraz cholesterolu, co także może mieć wpływ na redukowanie masy ciała.

Probiotyki a badania

probiotyki, a badania

Najlepszym potwierdzeniem skuteczności „dobrych bakterii” są oczywiście wspomniane już badania, w których udział brali zarówno dorośli, jak również dzieci. Okazało się np., że podawanie Lactobacillus rhamnosus 125 otyłym osobom sprzyjało redukcji kilogramów oraz tkanki tłuszczowej, bakterie B. breve obniżyły masę u 52 osób dorosłych z tendencją do otyłości, zaś L. Acidophilus, lactis i L. casei nie tylko zmniejszyły BMI, ale również poziom leptyny.

Oczywiście badania wciąż są prowadzone i to właśnie w oparciu o nie możemy stwierdzić, że probiotyki mają wpływ na redukcję masy ciała i, wraz z odpowiednią dietą, mogą pomóc ci w zwalczeniu problemu nadwagi lub otyłości.

Występowanie probiotyków. Co warto jeść?

Szczepy bakterii jelitowych, mające korzystny wpływ na odchudzanie, a także pełniące wiele funkcji prozdrowotnych w ludzkim organizmie, znajdują się w produktach, które są łatwo dostępne i spożywane na co dzień. Oto te, uznawane za najbardziej wartościowe!

Kefir i jogurty naturalne

jogurty i kefiry

Doskonałym źródłem probiotyków są również produkty tworzone z mleka krowiego – pod warunkiem jednak, że zawierają 10 mln jednostek bakterii Bifidobacterium lub 100 mln bakterii Lactobacillus na 1 gram. Nie mogą zawierać w swoim składzie zbyt wiele cukru, ponieważ zabija to ich potencjał w zakresie redukowania masy ciała. Zarówno kefir, jogurt naturalny, jak również kwaśne mleko pozwolą na skuteczniejsze trawienie żywności i tym samym umożliwią szybsze gubienie zbędnych kilogramów.

Kapusta kiszona

Zapewne słyszałeś o dietach „kapuścianych”, które pozwalają na szybką utratę masy ciała. Okazuje się jednak, że nie musisz stosować tak rygorystycznych rozwiązań – wystarczy tylko raz na jakiś czas spożywać surową kapustę kiszoną, aby zobaczyć pozytywne efekty. Wynika to przede wszystkim z tego, że poddawana jest ona naturalnej fermentacji mlekowej, co prowadzi do powstawania probiotyków – dzięki temu nie tylko obniża apetyt, ale również dezynfekuje układ trawienny, poprawiając jego pracę. Jest przy tym niskokaloryczna, dzięki czemu możesz zjeść dużą ilość, bez ryzyka przybrania na wadze.

 Warto dodać, że kapusta kiszona zapobiega przeziębieniom i jest bogatym źródłem witamin.

Ogórki kiszone

ogórki kiszone

Podobnie, jak w przypadku kapusty kiszonej, ogórki zawierają bakterie kwasu mlekowego, które poprawiają trawienie i są w stanie skutecznie usuwać niepożądane toksyny z ludzkiego organizmu. Są także bardzo bogatym źródłem witamin z grupy B. Warto jednak pamiętać, aby spożywać je na surowo – poddane obróbce termicznej (np. w postaci zupy ogórkowej), tracą wiele swoich cennych właściwości.

Zakwas buraczany

Jednym z najlepszych sposobów na regulowanie pracy jelit, jest zakwas z buraków, który poza swoimi właściwościami odchudzającymi, jest również niezwykle korzystny dla zdrowia. Dzięki ogromnej liczbie witamin i minerałów wzmacnia organizm sprzyja kobietom w ciąży i może być stosowany np. podczas osłabienia organizmu.

Zakwas chlebowy

Zakwas chlebowy

Jest to jeden z najbardziej znanych produktów, pozwalających na usprawnienie działania układu pokarmowego, a do tego ma korzystny wpływ na zdrowie – może chronić np. przed nowotworami czy stwardnieniem rozsianym. Co więcej, świetnie smakuje i doskonale gasi pragnienie – szczególnie w upalne dni!

Inne źródła naturalnych probiotyków

To oczywiście nie wszystkie produkty, zawierające zdrowe probiotyki, sprzyjające odchudzaniu i wpływające pozytywnie na zdrowie. Do tych najbardziej polecanych zaliczamy również czosnek, cebulę, szparagi, cykorię czy kombuczę. Ich regularne spożywanie pomoże ci w walce z nadwagą i otyłością!

Suplementy z probiotykami na odchudzanie

Probiotyki są tak skutecznym sposobem na odchudzanie, że na ich bazie powstają również suplementy diety. Dzięki nim nie musisz martwić się o to, czy dostarczasz właściwe ilości kolonii wraz z produktami wymienionymi wyżej. Zawierają bowiem odpowiednie dawki zdrowych bakterii, co pozwoli ci skuteczniej niż do tej pory gubić zbędne kilogramy.

 Szczególnie polecanym preparatem jest tutaj Probiosin Plus, który jest zdrowy i pozwoli skutecznie usprawnić wiele procesów, jakie zachodzą w twoim organizmie.

W składzie suplementu Probiosin Plus znajdują się bakterie probiotyczne LactoSpore® (Bacillus coagulans), które normalizują florę bakteryjną układu pokarmowego, zmniejszają dyskomfort trawienny i stanowią nieocenioną pomoc przy zaparciach czy dolegliwościach związanych z nietolerancją laktozy. W połączeniu z błonnikiem probiotycznym, który sprzyja rozwojowi korzystnych dla odchudzania bakterii i poprawia komfort trawienny, dają znakomity efekt.

A to przecież nie wszystko – w składzie tych tabletek znalazły się jeszcze ekstrakty z owoców garcinia cambogia, liści zielonej herbaty, opuncji figowej, owoców pieprzu czarnego czy papai. Dzięki nim preparat jest o wiele bardziej skuteczny w zakresie obniżania wagi i redukcji zbędnej tkanki tłuszczowej.

Probiosin Plus

Stosując regularnie Probiosin Plus, możesz liczyć na:

Stanowi on doskonałe uzupełnienie diety i może być suplementowany nawet przez wiele miesięcy, co czyni go najskuteczniejszym preparatem zawierającym probiotyki na rynku.

Ze względu na zawartość wyłącznie naturalnych składników, suplement skutecznie uzupełnia probiotyki występujące w żywności i jest w stu procentach bezpieczny dla twojego zdrowia. Przekonaj się, że jest to sposób na szczupłą sylwetkę!

About Gosia Tomczyk

Zdrowy styl życia to mój konik. Pasja rozpoczęła się jeszcze na studiach, a teraz już jako „Pani Magister”, doradzam innym, jak rozważnie wybierać narzędzia do walki o zdrowy i piękny organizm. Hobbystycznie działam jako „trener personalny” dla swoich znajomych i doradzam przy układaniu diet. Interesuję się również sprawnością seksualną, zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Sprawdzam, testuję, analizuję i bezustannie się uczę! Swoją wiedzą dzielę się m.in. na biocity.pl!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *