Ocet jabłkowy – właściwości, przeciwwskazania i zastosowanie

ocet jabłkowy

Ocet jabłkowy znajduje szerokie zastosowanie w polskiej kuchni jako dodatek do wielu potraw oraz naturalny konserwant. Ma on również wiele właściwości prozdrowotnych, za które jest ceniony na całym świecie już od tysięcy lat. Sprawdź, kiedy warto stosować ocet jabłkowy i jakie efekty może przynieść, jeśli wprowadzisz go do diety.

Co to jest ocet jabłkowy?

Ocet jabłkowy jest najpopularniejszą formą octu, często wykorzystywaną w gastronomii. Uzyskuje się go przy procesie fermentowania jabłek, dzięki czemu ma kwaskowaty, charakterystyczny smak i idealnie nadaje się jako dodatek do różnych dań. Wyróżnia go także bursztynowy kolor, lekko mętna konsystencja i wyrazisty zapach.

Ocet jabłkowy, stosowany w odpowiednich proporcjach, jest w pełni bezpieczny dla zdrowia, dlatego można spokojnie dodać go do swojej diety. Warto to zrobić, ponieważ jest on źródłem wielu wartościowych składników, a do tego wyróżnia się szeregiem ciekawych właściwości.

Już w starożytności był uważany za skuteczny sposób na przeziębienia, wykorzystuje się go również przy odchudzaniu, pielęgnacji włosów i skóry. Może być pomocny w utrzymaniu równowagi poziomu cukru we krwi oraz oczyszczaniu układu pokarmowego z zalegających w nim niestrawionych resztek
.

W occie jabłkowym znajdziemy aminokwasy, pektyny i związki polifenolowe. Zawiera on również sód, fosfor, magnez, żelazo, wapń oraz liczne witaminy, w tym witaminę C, witaminy z grupy B, biotynę czy kwas foliowy.

Warto wiedzieć, że ocet jabłkowy jest również niskokaloryczny – jedna jego łyżka zawiera jedynie 3 kcal. Z tego względu może być stosowany w dietach niskokalorycznych.

Właściwości octu jabłkowego. Na co pomaga ocet jabłkowy?

właściwości octu jabłkowego

Ocet jabłkowy jest naturalnym składnikiem diety o wielu cennych właściwościach. Zaleca się go na różne przypadłości, jest także pomocny przy nadwadze oraz pogorszeniu się stanu skóry i włosów. W jakich przypadkach stosowanie octu jabłkowego może przynieść spore korzyści?

Ocet jabłkowy na odporność i przeziębienie

Dzięki zawartości wielu wartościowych składników, w tym witamin i minerałów, ocet jabłkowy poprawia ogólną odporność organizmu i pomaga zwalczać różnego typu infekcje. Dodawany do domowych syropów, przyspieszy powrót do zdrowia – szczególnie dzięki jego właściwościom hamującym namnażanie się bakterii i zwalczającym ból. Jest uznawany za naturalny probiotyk, dbający o zachowanie równowagi flory fizjologicznej w organizmie. Dodatkowo skutecznie zwalcza katar dzięki właściwościom rozrzedzającym wydzieliny. Z octu jabłkowego możemy także wykonać płukankę na ból gardła, pozwalającą szybciej pokonać infekcje i związany z nimi dyskomfort.

Ocet jabłkowy na problemy z układem trawiennym

Ocet jabłkowy jest też skutecznym sposobem na różnego typu problemy, dotykające układ trawienny. Zwalcza zgagę i refluks, regulując zbyt zasadowe w takich przypadkach środowisko żołądka, dzięki czemu pomaga pozbyć się uciążliwego pieczenia w przełyku. Dodatkowo picie na czczo wody z octem jabłkowym pomaga zapobiegać zaparciom. Jeśli na skutek problemów z układem trawiennym zmagamy się z nieprzyjemnym zapachem z ust, zastosowanie octu jabłkowego również może nam pomóc – wypicie szklanki wody z octem i dodatkiem miodu skutecznie wyeliminuje tę przypadłość.

Właściwości octu pomagają również pozbyć się złogów, zalegających w układzie trawiennym, dlatego zaleca się go osobom przechodzącym na zdrową dietę i pragnącym oczyścić swój organizm.

Ocet jabłkowy na cukrzycę

Ocet jabłkowy ma również spory wpływ na poziom glukozy we krwi – zmniejsza jej stężenie oraz zwiększa wrażliwość komórek na insulinę. Z tego względu jest zalecany jako wsparcie w walce z cukrzycą, a także w stanach przedcukrzycowych, przy insulinooporności i innych przypadłościach, wiążących się z zaburzeniami gospodarki węglowodanowej organizmu.

Za właściwości octu jabłkowego na tym polu odpowiada przede wszystkim jego główny składnik, czyli kwas octowy. Jest cenną pomocą przy problemach z odpowiednim poziomem glukozy, ponieważ działa wielowymiarowo, spowalniając wchłanianie cukru do krwi i zwiększając wydzielanie insuliny oraz podatność komórek na insulinę. Dodatkowo, jeśli dodamy do potrawy kwas octowy, np. w formie octu jabłkowego, zmniejszymy jej indeks glikemiczny nawet o ok. 30%.

Warto pamiętać, że ocet jabłkowy może być jedynie wsparciem przy chorobach – w przypadku tak poważnych stanów, jak cukrzyca, konieczna jest profesjonalna opieka medyczna.

Ocet jabłkowy na układ krążenia

Zastosowanie octu jabłkowego ma także pozytywny wpływ na układ krążenia – obniża on poziom cholesterolu i trójglicerydów we krwi oraz zapobiega utlenianiu się cholesterolu LDL, chroniąc przed miażdżycą, chorobami serca i innymi przypadłościami. Wykazano także działanie octu, zmniejszające skurczowe ciśnienie krwi. Włączenie octu do swojej diety zmniejsza ryzyko rozwoju wielu chorób układu krążeniowego, w tym choroby niedokrwiennej serca.

Ocet jabłkowy na stawy

Ocet jabłkowy może również zwalczać stan zapalny, odpowiadający za problemy ze stawami. Można stosować go zewnętrznie, dodając kilka jego łyżek do kąpieli lub wcierając roztwór z wody z octem w miejsca dotknięte dolegliwościami bólowymi, np. kolana, kostki czy łokcie – przynosi ulgę i pomaga pokonać stan zapalny.

Jeśli chcemy ochronić swoje stawy przed zapaleniem, można także stosować w tym celu ocet wewnętrznie – picie wody z octem zapobiegnie rozwojowi choroby, pomagając na dłużej zachować zdrowie stawów.

Ocet jabłkowy na odchudzanie

Co ciekawe, ocet jabłkowy jest ogromnym sprzymierzeńcem osób pragnących zrzucić zbędne kilogramy. Przede wszystkim odpowiada za to jego działanie zmniejszające apetyt – dodawanie octu do potraw lub picie go rozcieńczonego w szklance wody przed posiłkiem sprawia, że szybciej osiągamy uczucie sytości i pozostaje ono z nami na dłużej. W efekcie o wiele łatwiej trzymać się diety, a jej rezultaty będą szybciej widoczne.

Ocet jest niskokaloryczny, dlatego można swobodnie włączyć go do diety redukcyjnej. Świetnie pasuje także do sałatek i innych mało kalorycznych dań, wzbogacając ich smak i sprawiając, że przyjmowane na diecie posiłki będą zwyczajnie smaczniejsze.

Wykorzystanie octu jabłkowego w diecie przyspiesza również przemianę materii i spalanie tkanki tłuszczowej. Dzięki niemu procesy trawienne przebiegają sprawniej, co pozwala uniknąć złogów niestrawionych resztek w jelitach.

Włączenie octu jabłkowego do swojej diety, w połączeniu z racjonalnym odżywianiem i aktywnością fizyczną, pozwoli szybko osiągnąć zadowalające efekty odchudzania.

Ocet jabłkowy na skórę

Ocet jabłkowy ma silne działanie antybakteryjne, dlatego świetnie sprawdza się jako remedium na wiele problemów ze skórą. Nie dopuszcza do mnożenia się bakterii odpowiedzialnych za rozprzestrzenianie się wyprysków i innych zmian na skórze, przyspiesza także gojenie się obecnych już niedoskonałości. Może wspomóc walkę z trądzikiem lub innymi chorobami skóry, a także służyć jako codzienny kosmetyk u osób, które chcą poprawić stan swojej cery i uchronić się przed zmianami skórnymi.

Można stosować ocet jabłkowy bezpośrednio na skórę, w formie roztworu rozcieńczonego w wodzie. Sprawdza się świetnie jako tonik do codziennego używania – nie tylko poprawia zdrowie i wygląd skóry, zwalczając pojawiające się na niej niedoskonałości i działając antybakteryjnie, ale również reguluje wydzielanie sebum.

Ocet jabłkowy na włosy

Ocet jabłkowy to również znany naturalny kosmetyk do włosów, poprawiający ich kondycję i wygląd. Wykorzystuje się go w formie wcierki, bezpośrednio na skórę głowy, lub płukanki oddziałującej na włosy na długości. Zapobiega on nadmiernemu przetłuszczaniu się skóry głowy, zwalcza łupież, wzmacnia cebulki włosów oraz dodaje kosmykom blasku i sprężystości. Może również pobudzać włosy do wzrostu, sprzyjając ich zapuszczaniu i zagęszczaniu.

Jeśli chcemy, aby ocet zadziałał na skórę głowy, najlepiej wykorzystać w tym celu wcierkę – można dodać do szklanki wody dwie łyżki octu i taką mieszankę rozprowadzić na skalpie za pomocą strzykawki bez igły. Następnie należy wykonać krótki masaż skóry, aby wcierka została dokładnie po niej rozprowadzona. Po kilku minutach należy dokładnie spłukać wcierkę.

Płukanka na włosy to świetny sposób na wzmocnienie i nadanie blasku swoim kosmykom. Wystarczy dodać łyżkę octu do litra wody i taką mieszanką wykonać ostatnie płukanie włosów. Płukanka jest skuteczna, jednak powinna być stosowana z umiarem, aby nie przesuszyła kosmyków – najlepiej wykonywać ją nie częściej, niż dwa razy w tygodniu.

Czy stosowanie octu jest bezpieczne?

czy stosowanie octu jabłkowego jest bezpieczne

Ocet jabłkowy to naturalny produkt fermentacji jabłek – nie zawiera sztucznych dodatków i stosowany w odpowiednich proporcjach jest bezpieczny dla zdrowia. Warto jednak pamiętać, że w nierozcieńczonej formie ma dość silne działanie i może podrażniać śluzówkę oraz obciążać układ pokarmowy. Z tego względu najlepiej wykorzystywać go jako dodatek do dań lub rozcieńczać w wodzie, stosując jedną do dwóch łyżek stołowych na szklankę wody.

Osoby stosujące ocet w rozsądnych ilościach nie muszą obawiać się skutków ubocznych – w takich przypadkach ma on wyłącznie pozytywny wpływ na zdrowie. Jego za duże ilości lub zażywanie go w formie nierozcieńczonej może natomiast skutkować bólem brzucha, zgagą oraz uszkodzeniem szkliwa zębów.

Jak stosować ocet jabłkowy?

jak stosować ocet jabłkowy

Jeśli chcemy stosować ocet jabłkowy, przepis najodpowiedniejszy dla większości osób to łyżka octu rozpuszczona w szklance przegotowanej wody. Można pić ją na czczo, przed posiłkami – nie tylko zapewni nam wszystkie prozdrowotne właściwości, ale także zmniejszy apetyt i ułatwi odchudzanie. Jeśli chcemy stosować ocet codziennie, kuracja powinna trwać nie dłużej, niż tydzień – po tym czasie najlepiej zrobić co najmniej miesięczną przerwę.

Ocet jest też idealnym dodatkiem do sałatek, sosów i past. Możemy dodawać 1-2 łyżek octu do potraw, aby zapewnić sobie jego zdrowe działanie oraz wzbogacić smak różnego typu dań.

Co ciekawe, produkt ten możemy przyrządzić samodzielnie – jeśli chcemy stworzyć domowy ocet jabłkowy, przepisy są proste i nie wymagają zastosowania dużej ilości składników. W najbardziej podstawowej wersji wystarczy kilogram jabłek, przegotowana woda i cukier lub miód. Jabłka należy przekroić na ćwiartki i pozbawić gniazd nasiennych, przełożyć do dużego słoja i zalać wodą. Następnie trzeba dodać kilka łyżek cukru lub miodu, przykryć słoik ściereczką i odstawić w ciepłe miejsce. Fermentacja będzie trwała około miesiąca – po tym czasie ocet powinien być gotowy.

Przeciwwskazania do stosowania octu jabłkowego

Jeśli chcemy włączyć do swojej diety ocet jabłkowy, przeciwwskazania nie są liczne i dotyczą niewielkiej grupy osób. Przede wszystkim nie zaleca się go w ciąży, ponieważ może powodować zgagę. Powinny go unikać również osoby z wrzodami żołądka i chorobami wątroby. Przeciwwskazaniem jest przyjmowanie leków obniżających poziom glukozy we krwi – w połączeniu z nimi ocet mógłby doprowadzić do hipoglikemii.

Jaka jest cena i gdzie kupić ocet jabłkowy?

Ocet jabłkowy to ogólnodostępny produkt – znajdziemy go w każdym sklepie spożywczym. Ceny naturalnego, niefiltrowanego octu jabłkowego zaczynają się już od 10 zł za 700 ml, dlatego jest to składnik, który możemy z łatwością włączyć do swojej diety.

Warto pamiętać, by wybierać produkt naturalnie mętny, zamknięty w ciemnej butelce – posiada on najwięcej wartości odżywczych.

About Gosia Tomczyk

Zdrowy styl życia to mój konik. Pasja rozpoczęła się jeszcze na studiach, a teraz już jako „Pani Magister”, doradzam innym, jak rozważnie wybierać narzędzia do walki o zdrowy i piękny organizm. Hobbystycznie działam jako „trener personalny” dla swoich znajomych i doradzam przy układaniu diet. Interesuję się również sprawnością seksualną, zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Sprawdzam, testuję, analizuję i bezustannie się uczę! Swoją wiedzą dzielę się m.in. na biocity.pl!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *