Nootropy – co to są preparaty nootropowe i czy warto z nich korzystać?

nootropy - preparaty nootropowe

Nootropy nazywa się także środkami prokognitywnymi, czyli wpływającymi na funkcje poznawcze. Ich głównym zadaniem jest poprawa sprawności mózgu, pamięci i koncentracji, dlatego są zalecane osobom aktywnym, dużo pracującym lub uczącym się, a także trenującym. Nootropy znajdziemy przede wszystkim pod postacią suplementów diety, przeznaczonych dla osób pragnących poprawić swoje zdolności umysłowe.

Nootropiki są stosunkowo świeżą propozycją na rynku środków wspomagających pracę mózgu, jednak bardzo szybko zdobywają popularność wśród użytkowników. Coraz więcej osób interesuje się tematem funkcji poznawczych i możliwości ich stymulowania za pomocą odpowiednich substancji, dzięki czemu osiągalna jest bardziej intensywna, wydajniejsza praca mózgu.

Nic dziwnego – większość z nas chce maksymalnie wykorzystać swoją dobę, dzieląc czas na pracę, naukę i inne obowiązki. Substancje nootropowe pomagają zwalczyć zmęczenie i zapewnić maksymalną koncentrację nawet po wielu godzinach pracy, a przy tym poprawiają pamięć, dzięki czemu są ogromnym wsparciem w okresie wytężonej aktywności umysłowej.

Co to są nootropy?

co to są nootropy

 Nootropami  nazywa się środki, które poprawiają funkcje kognitywne człowieka. Mogą to być różnego typu substancje pochodzenia naturalnego lub syntetycznego – ich wspólną cechą jest pozytywny wpływ na pracę mózgu. Zwalczają zmęczenie, poprawiają koncentrację i pamięć oraz pozwalają działać na wysokich obrotach nawet w najbardziej intensywnych okresach pracy. Mogą także zwiększać motywację do działania i poprawiać nastrój.

Nootropy są nieocenioną pomocą dla osób intensywnie pracujących, dużo uczących się czy bardzo aktywnych, w tym także trenujących. Mogą wesprzeć w najbardziej pracowitych okresach, pozwalając na dłuższy, wytężony wysiłek mózgu przy utrzymaniu jego wysokiej sprawności i skupienia na zadaniach.

Działanie środków nootropowych sprawia, że są one coraz bardziej popularnym „wspomagaczem” przy codziennym życiu. Suplementy diety opierające się o substancje nootropowe są przy tym łatwo dostępne, dzięki czemu może z nich skorzystać każdy, kto czuje się przemęczony, ma problemy z koncentracją czy przygotowuje się do bardzo intensywnego okresu w życiu.

Leki nootropowe, a suplementy diety – czym się różnią?

leki nootropowe a suplementy diety

Nootropy są wykorzystywane zarówno w medycynie, jak i w ramach codziennego wsparcia dla osób zdrowych. Leki nootropowe stosuje się w przypadku wielu chorób i dolegliwości, dotykających układu nerwowego i funkcji poznawczych człowieka – jak np. Alzheimer, depresja czy udar. Działanie leków nootropowych jest silne i są to substancje, które przepisać może wyłącznie lekarz, po wykonaniu wcześniejszego wywiadu z pacjentem. Leki nootropowe pomagają przy odzyskiwaniu sprawności mózgu oraz łagodzą objawy niektórych przypadłości, ułatwiając pacjentom codzienne funkcjonowanie.

Suplementy diety działają nieco słabiej, za to nie narażają nas na efekty uboczne, które mogą wiązać się z przyjmowaniem leków nootropowych – z tego względu mogą być bezpiecznie stosowane bez konsultacji ze specjalistą. Suplementy opierają się zazwyczaj o naturalne substancje pozytywnie wpływające na mózg człowieka, w tym poprawiające pamięć, możliwość koncentracji i ogólne samopoczucie. Zwalczają również zmęczenie, pozwalając dłużej pracować na wysokich obrotach. W środkach tego typu zazwyczaj znajdziemy naturalne wyciągi z roślin, przejawiających silne oddziaływanie na funkcje poznawcze człowieka.

Chcesz dowiedzieć się, który nootropik jest najskuteczniejszy? Koniecznie sprawdź nasz ranking nootropików:

Najlepsze suplementy nootropowe

najlepsze suplementy nootropowe

Skutecznie działające suplementy nootropowe mogą opierać się o wiele substancji, wspomagających mózg człowieka. W większości są to naturalne składniki, których działanie jest szeroko przebadane i znane od dziesięcioleci, dlatego są pewnym i bezpiecznym źródłem dodatkowego wsparcia dla naszych funkcji poznawczych.  Które z nootropów przyniosą najlepsze efekty, jeśli chodzi o pobudzenie mózgu oraz poprawę pamięci i koncentracji? 

Ashwagandha

Ashwagandha jest podstawą indyjskiej medycyny naturalnej, czyli Ajurwedy. Pozyskuje się ją z witanii ospałej (Withania somnifera), rośliny występującej w Azji i Afryce. Od wieków była znana jako środek redukujący stres i uczucie niepokoju, jednak dalsze badania wykazały, że ma o wiele szersze działanie, plasujące ją wśród najskuteczniejszych nootropów.

Ashwagandha jest źródłem wielu wartościowych składników o działaniu prozdrowotnym, w tym saponiny, alkaloidów, witanolidów czy witaferyny A, posiada także dużą zawartość żelaza. Pozytywnie wpływa na zdrowie człowieka, działając przeciwzapalnie, przeciwgrzybicznie i przeciwbakteryjnie. Przypisuje się jej także działanie przeciwnowotworowe i antyoksydacyjne.

Ashwagandha faktycznie redukuje stres – wpływa bowiem na układ nerwowy, blokując produkcję kortyzolu, czyli hormonu stresu. Działa uspokajająco i pomaga zwalczyć uczucie lęku, dlatego zaleca się jej przyjmowanie w okresach dużego obciążenia psychicznego. Chroni tym samym organizm przed niszczącym działaniem stresu oraz pomaga zwalczać jego skutki. Wspiera regenerację organizmu, ułatwiając zasypianie i poprawiając jakość wypoczynku.

Kolejną właściwością ashwagandhy jest jej oddziaływanie na receptory serotoninowe, dzięki czemu jej zażywanie może poprawiać nastrój i zwiększać motywację do działania. Dodatkowo chroni ona komórki nerwowe, poprawiając pamięć i funkcje kognitywne.

Alpha GPC

Alpha GPC, inaczej alfosceran choliny, to związek będący podstawowym nośnikiem choliny w układzie nerwowym człowieka. Cholina, klasyfikowana również jako witamina B4, jest ogromnie ważna dla prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka – odpowiada m.in. za kontrolowanie pracy mózgu, związanej z pamięcią.

Suplementacja choliny może zapobiec rozwojowi choroby Alzheimera, chroniąc przed demencją. Składnik ten wspiera również funkcje kognitywne człowieka, ułatwiając koncentrację i zapamiętywanie informacji.

Co więcej, Alpha GPC może również zwiększać wydajność organizmu, dzięki czemu składnik ten zaleca się również jako wsparcie w treningu dla osób aktywnych fizycznie.

Bakopa drobnolistna

Bakopa drobnolistna, inaczej Bacopa monnieri, to roślina również wykorzystywana od wieków w Ajurwedzie. Jej szerokie działanie prozdrowotne sprawia, że była stosowana jako środek na wiele przypadłości. Zalicza się ją także do nootropów, ponieważ wspiera pracę mózgu i mocno oddziałuje na funkcje poznawcze człowieka.

Podstawowym działaniem bakopy drobnolistnej, za które jest najbardziej ceniona, jest poprawa pamięci. Wspiera ona obszary mózgu odpowiedzialne za pamięć, ułatwiając przyswajanie informacji i szybsze ich kojarzenie zarówno przez osoby młode, jak i w średnim wieku oraz starsze. Pozytywnie oddziałuje na funkcje kognitywne, poprawiając również zdolność koncentracji i usprawniając procesy myślowe, dzięki czemu może zwiększać wydajność przy wysiłku umysłowym.

Warto wiedzieć, że poprawa pamięci, choć znaczna i udowodniona, następuje dopiero po kilku, a nawet kilkunastu tygodniach od rozpoczęcia suplementacji.

Bakopa drobnolistna ma również działanie antystresowe – działa uspokajająco i niweluje uczucie niepokoju. Może wspierać leczenie depresji i stanów lękowych. Podnosi poziom serotoniny, dzięki czemu zapewnia lepsze ogólne samopoczucie.

Pozytywny wpływ tej substancji na mózg człowieka to także działanie ochronne w stosunku do neuronów. Zawarte w bakopie drobnolistnej bakozydy hamują procesy starzenia się komórek nerwowych, dlatego jej suplementacja zapewnia ogólną poprawę sprawności mózgu.

Kofeina

Niektóre nootropy są zwykłymi składnikami, jakie stosujemy na co dzień, nie zdając sobie z tego sprawy – tak jest w przypadku kofeiny. Naturalnie występuje ona w kawie, często wykorzystuje się ją w napojach energetycznych. Właściwości kofeiny nie trzeba nikomu przedstawiać, od wieków jest bowiem uważana za główny środek pobudzający – skutecznie odpędza zmęczenie fizyczne i psychiczne, pozwalając działać wydajniej w okresach wzmożonego wysiłku.

Kofeina poprawia również czujność, samopoczucie i pamięć. Wpływa pozytywnie zarówno na możliwości umysłowe, jak i fizyczne, dzięki czemu jest tak popularna wśród osób aktywnych.

Warto pamiętać, że kofeina przyjmowana w dużej ilości może spowodować, że organizm się do niej przyzwyczai i będzie wymagał większych dawek do osiągnięcia efektu pobudzenia. Zbyt duże dawki mogą przy tym doprowadzić do problemów z koncentracją i snem, dlatego najlepiej przyjmować kofeinę w otoczeniu innych składników, niwelujących jej skutki uboczne – jak np. teakryna.

Teakryna

Teakryna uważana jest za ulepszoną kofeinę – związek ten jest do niej bardzo podobny pod względem struktury i działania, ale pozbawiony niektórych skutków ubocznych. Teakryna dodaje energii, zwiększając tym samym wydajność organizmu i pozwalając na dłuższą pracę umysłową i fizyczną. Nie powoduje przy tym rozdrażnienia – wręcz przeciwnie, poprawia nastrój i ułatwia koncentrację. Jej regularne przyjmowanie nie skutkuje przyzwyczajeniem organizmu, dzięki czemu standardowa dawka zawsze daje taki sam efekt.

Teakryna oddziałuje na receptory dopaminy, pozytywnie wpływając na samopoczucie i motywację. Ułatwia skupienie się podczas pracy i nauki, dlatego poleca się ją osobom aktywnym umysłowo.

Różeniec górski

Rhodiola rosea, inaczej różeniec górski, to znana w medycynie naturalnej roślina o prozdrowotnych właściwościach. Zawdzięcza je dużej zawartości takich składników, jak flawanoidy, garbniki czy salidrozydy. Ekstrakt z różeńca górskiego pozytywnie wpływa na funkcje kognitywne człowieka, poprawiając jego sprawność umysłową. Dodaje także energii i zwalcza stres, a przy tym znacząco poprawia ogólne samopoczucie.

Suplementy wzbogacone o różeniec górski są szczególnie polecane osobom o intensywnym trybie życia lub stresującej pracy. Składnik ten ułatwia skupienie się i poprawia umiejętność przyswajania informacji, dlatego jest dużym wsparciem we wzmożonym okresie nauki lub pracy. Ponieważ wzmacnia on cały organizm i zwalcza uczucie zmęczenia, sprawdzi się także jako pomoc dla osób aktywnych fizycznie.

Witamina B6

Witamina B6, inaczej pirydoksyna, jest składnikiem niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Ma również właściwości charakterystyczne dla nootropów, dlatego stanowi cenne wzbogacenie suplementów diety o tym działaniu.

Warto pamiętać, że organizm sam nie wytwarza odpowiedniej dawki witaminy B6, dlatego konieczna jest jej odpowiednia suplementacja.

Witamina B6 ma przede wszystkim wpływ na układ nerwowy człowieka. Chroni komórki nerwowe i prowadzi do lepszego odżywienia i dotlenienia neuronów, dzięki czemu zapobiega chorobom uderzającym w układ nerwowy, jak np. choroba Alzheimera i Parkinsona.

Dodatkowo pirydoksyna oddziałuje na funkcje poznawcze człowieka, poprawiając pamięć i koncentrację – również u osób starszych. Ułatwia wielozadaniowość, poprawia możliwości kojarzenia i zwiększa ogólną sprawność umysłową.

Witamina B6 poprawia także nastrój, a jej niedobory są często wskazywane przy depresji. Suplementacja pozwala redukować stres i zmniejsza uczucie lęku.

Witamina B12

Witamina B12 również zalicza się do nootropów, ponieważ ma ogromny wpływ na ośrodkowy układ nerwowy w organizmie człowieka.

Tak jak w przypadku witaminy B6, konieczna jest suplementacja, aby dostarczyć organizmowi odpowiedniej ilości tego składnika.

Witamina B12 zapewnia prawidłowe funkcjonowanie mózgu i chroni przed wieloma zaburzeniami układu nerwowego, w tym przed chorobą Parkinsona. Jej niedobory mogą powodować uczucie zmęczenia, problemy ze snem i obniżenie samopoczucia, dlatego suplementacja może rozwiązać tego typu problemy.

Witamina B12 wspiera także funkcje kognitywne i chroni przed przedwczesnym starzeniem się mózgu. Jej przyjmowanie pozwala na dłużej zachować sprawność umysłową, wspiera pamięć i umiejętność skupienia się.

Który suplement nootropowy wybrać?

Nootropy mogą znacznie zwiększyć nasze możliwości, wspierając funkcje kognitywne organizmu. Dzięki nim nasz mózg może pracować wydajniej i dłużej, co jest niezwykle pomocne przy wymagającej pracy, intensywnej nauce czy aktywnym trybie życia. Ponieważ mają wpływ także na poziom energii, samopoczucie i motywację, są polecane również osobom trenującym. Jaki suplement nootropowy wybrać, żeby zapewnić sobie jak najlepsze efekty?

Szczególnie poleca się nootropy, które opierają się o wysoko standaryzowane ekstrakty roślinne i są uzupełnione odpowiednimi dawkami składników bioaktywnych. Dobrym przykładem będzie  Brain Actives  – suplement diety, który zawiera wiele wartościowych składników pochodzenia naturalnego. Znajdziemy w nim m.in. teakrynę, ekstrakt z korzenia ashwagandhy, ekstrakt z ziela bakopy drobnolistnej, kofeinę oraz witaminy B6 i B12.

Brain Actives

Brain Actives pozytywnie wpływa na funkcje kognitywne, przede wszystkim oddziałując na koncentrację i pamięć. Ułatwia przyswajanie informacji i zwiększa wydajność mózgu, pozwalając na pracę na wysokich obrotach przez wiele godzin w ciągu doby. Dodatkowo zwalcza uczucie zmęczenia, dodając energii na cały dzień, poprawia samopoczucie i zapewnia motywację do wypełniania kolejnych zadań.

Jest to bezpieczny suplement, który warto stosować szczególnie w okresach wzmożonej pracy. Sprawdzi się jako wsparcie dla osób na wymagających i wyczerpujących fizycznie stanowiskach, dla studentów podczas sesji czy osób aktywnych, intensywnie trenujących. Dzięki zawartości składników wspierających układ nerwowy jest skutecznym rozwiązaniem, którego efekty są szybko widoczne.

Chcesz dowiedzieć się więcej o Brain Actives? Sprawdź naszą recenzję:

About Gosia Tomczyk

Zdrowy styl życia to mój konik. Pasja rozpoczęła się jeszcze na studiach, a teraz już jako „Pani Magister”, doradzam innym, jak rozważnie wybierać narzędzia do walki o zdrowy i piękny organizm. Hobbystycznie działam jako „trener personalny” dla swoich znajomych i doradzam przy układaniu diet. Interesuję się również sprawnością seksualną, zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Sprawdzam, testuję, analizuję i bezustannie się uczę! Swoją wiedzą dzielę się m.in. na biocity.pl!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *