Czy jedzenie późnym wieczorem jest niezdrowe?

jedzenie późnym wieczorem

Jedzenie późnym wieczorem jest powszechnie uznawane za niezbyt dobry nawyk. Czy rzeczywiście ma negatywny wpływ na zdrowie? Wielu z nas największy posiłek spożywa właśnie wieczorem – życie w biegu i nadmiar obowiązków często są przyczyną pomijania jedzenia w pierwszej połowie dnia, a następnie nadrabiania dużą obiadokolacją, spożywaną późną porą. Niestety, takie działanie nie służy zarówno szczupłej sylwetce, jak i zdrowiu. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, co dzieje się w organizmie, jeśli często jemy duże posiłki wieczorem.

Jedzenie późnym wieczorem i w nocy – jakie niesie za sobą konsekwencje?

Mała przekąska lub kawa na śniadanie, ignorowanie głodu w ciągu dnia przez obowiązki w pracy lub w domu, a potem wielki posiłek wieczorem, którym wreszcie zapełniamy żołądek boleśnie domagający się jedzenia – Polska niestety należy do krajów, w których tak wygląda podstawowy sposób żywienia większości z nas.

Choć teoretycznie wiemy, że zdrowe odżywianie powinno opierać się na regularnych posiłkach spożywanych co 2-3 godziny, w praktyce zderzamy się z brakiem czasu na gotowanie. Prowadzi to najczęściej właśnie do spożywania największego posiłku o późnej porze, która u wielu osób mieści się w godzinach 18:00-20:00. Dodatkowo po takiej dużej obiadokolacji najczęściej niewiele się ruszamy, spędzając wieczór na kanapie lub kładąc się spać.

Badania wskazują, że nie tylko nie sprzyja to trawieniu, ale także ma negatywny wpływ na zdrowie. Organizm potrzebuje na strawienie posiłku około 3 godzin – choć tego nie odczuwamy, cały ten proces jest dla niego dość mocno obciążający. Jeśli jemy bezpośrednio przed snem, zwłaszcza ciężkie i tłuste potrawy, które są trudne do strawienia, odbieramy naszemu ciału możliwość odpoczynku w nocy. Jakie konsekwencje niesie za sobą jedzenie wieczorem?

Jedzenie późnym wieczorem sprzyja nadwadze i otyłości

nadwaga czy otyłość

Pierwszym problemem, jaki przychodzi na myśl w związku z późnym spożywaniem posiłków oraz nocnym podjadaniem, jest trudność z kontrolowaniem masy ciała. W przypadku większości diet odchudzających podstawową zasadą jest unikanie jedzenia po 18:00.

W rzeczywistości wcale nie trzeba tak restrykcyjnie trzymać się tej godziny, ponieważ wszystko zależy od naszego trybu życia – najlepiej ostatni posiłek w ciągu dnia spożyć na trzy godziny przed snem. Dla jednych może to być więc 18:00, dla innych – 22:00.

Wieczorne spożywanie posiłków niestety sprzyja nadwadze i otyłości. Wpływa na to kilka czynników związanych nie tylko z samą porą jedzenia, ale także towarzyszącymi jej okolicznościami. Przede wszystkim, jeśli przez cały dzień jemy tylko małe przekąski, a na obiad mamy czas dopiero późnym wieczorem, narażamy się na wilczy głód, pod którego wpływem o wiele łatwiej jest sięgnąć po niezdrowe jedzenie. W efekcie na koniec dnia zamawiamy lub przygotowujemy dania typu fast food, którymi można szybko się najeść.

Zazwyczaj nie zwracamy też uwagi na porcje, pragnąc skutecznie zaspokoić duży głód – prowadzi to do częstego przejadania się. Poprzez szybkie jedzenie łatwo jest nie zauważyć momentu osiągnięcia uczucia sytości, czego efektem jest nie tylko ból brzucha i późniejsze długotrwałe trawienie pokarmu, ale także zbyt duża ilość kalorii prowadząca do przybierania na wadze. Zwiększenie masy ciała następuje także na skutek spowolnienia metabolizmu.

Jedzenie w nocy sprawia, że organizm nie ma czasu na rozdysponowanie dostarczonych mu kalorii na aktywność. Nadmiar energetyczny zostaje więc odłożony w ciele w postaci tkanki tłuszczowej. Co więcej, ludzie jedzący na noc muszą liczyć się z wolniejszymi efektami odchudzania, jeśli zdecydują się na dietę redukcyjną.

Jedzenie wieczorami obniża jakość snu

obniżona jakość snu

Spożywanie późnego obiadu lub ciężkiej kolacji znacznie wpływa także na jakość snu. Organizm w takiej sytuacji zamiast odzyskiwać siły i regenerować się po całym dniu aktywności, musi wciąż wydatkować energię na trawienie pokarmu. Nie sprzyja to wypoczynkowi i może wiązać się z zaburzeniami snu, od trudności w zasypianiu spowodowanych dolegliwościami trawiennymi po lekki sen z wieloma nieświadomymi przebudzeniami w ciągu nocy.

Późno spożywane posiłki zaburzają więc funkcjonowanie całego organizmu, co przekłada się na przykre konsekwencje w postaci jego przemęczenia i przeciążenia, osłabienia koncentracji i samopoczucia, a także pogorszenia się stanu zdrowia. Może prowadzić nawet do bezsenności!

Kolacja przed snem sprzyja występowaniu wielu chorób

choroby spowodowane późnym jedzeniem

Jeśli często decydujemy się jeść kolację tuż przed snem, narażamy się na wiele przykrych i niebezpiecznych dolegliwości. Obciążanie organizmu dużymi posiłkami na noc wiąże się przede wszystkim z problemami z układem trawienia – wieczorne jedzenie połączone z późniejszym długotrwałym leżeniem sprzyja występowaniu refluksu. Objawia się on bólem brzucha, zgagą oraz piekącym bólem w okolicach mostka. Jedzenie w nocy bardzo często powoduje też niestrawność.

O wiele poważniejszą konsekwencją jest też zwiększenie ryzyka pojawienia się chorób nowotworowych. Nieleczony refluks przyczynia się do rozwoju raka przełyku. Samo jedzenie o późnej godzinie może również sprzyjać pojawieniu się raka piersi oraz raka prostaty.

Badania wykazały, że wcześniejsze spożywanie głównych posiłków zmniejsza ryzyko zachorowania na te nowotwory, dlatego warto zaplanować kolację najpóźniej na trzy godziny przed snem i zadbać o lekką aktywność po jedzeniu – np. spacer czy krótki trening, które pobudzą działanie układu trawiennego.

Późne jedzenie posiłków powoduje próchnicę

próchnica

Mniej oczywistym problemem powiązanym z późnym jedzeniem jest pogorszenie się zdrowia zębów. Wynika to z mniejszej produkcji śliny podczas snu, przez co bakterie rozwijające się w jamie ustnej mogą szybciej niszczyć szkliwo i prowadzić do pojawienia się próchnicy.

Jeśli spożywamy ostatni posiłek tuż przed snem, bakterii w jamie ustnej będzie zwyczajnie więcej, co przyczyni się do powstawania problemów z uzębieniem. Aby tego uniknąć, warto więc zjeść kolację wcześniej.

Jak pozbyć się nawyku jedzenia wieczorem i podjadania w nocy?

Dla wielu osób zmiana stylu żywienia wydaje się niemal niemożliwa. Jak zacząć jeść regularnie, skoro dotychczasowy tryb życia wynikał z braku czasu? Na szczęście istnieją sprawdzone sposoby na to, by uniknąć objadania się na wieczór oraz całkowicie zrezygnować z przekąsek w nocy.

  • Przygotowuj posiłki wcześniej
    Brak czasu z rana, zabiegany dzień w pracy oraz głód po powrocie do domu nie sprzyjają zdrowemu odżywianiu. Można jednak łatwo zapobiec tym problemom, decydując się na wcześniejsze przygotowywanie posiłków. Warto wieczorem poprzedniego dnia przygotować dla siebie śniadanie oraz lunch, który zje się w pracy. Możliwości pożywnych posiłków, które można łatwo odgrzać w mikrofali lub nawet zjeść na zimno jest wiele – warto postawić na zdrowe zupy, sałatki z makaronem lub brązowym ryżem czy sycące tortille z farszem z kurczaka i dużej ilości świeżych warzyw. Również wcześniejsze przygotowanie obiadu jest dobrym pomysłem, ponieważ pozwoli uniknąć zamawiania posiłków na wynos czy odgrzewania mrożonych, wysokoprzetworzonych dań. W ten sposób ograniczysz też ilość spożywanych dziennie kalorii, ponieważ możesz dokładnie zaplanować swój cały jadłospis.
  • Zadbaj o prawidłową ilość kalorii w diecie
    Bardzo często sięgamy późno po dodatkowe przekąski ze względu na głód wynikający z niedostarczenia sobie odpowiedniej ilości kalorii w ciągu dnia. Wiele osób podczas diet odchudzających spożywa zbyt małe porcje jedzenia, co nie jest zdrowe i prowadzi do napadów głodu. Paradoksalnie wcale nie pomaga też trwale zmniejszyć masy ciała, ponieważ spowalnia metabolizm oraz zapewnia efekt jojo po zakończeniu odchudzania.
  • Postaw na dużą ilość posiłków
    Najlepiej jeść 4-5 posiłków dziennie, przy czym nie każdy z nich musi być specjalnie złożony – przekąska pomiędzy śniadaniem a obiadem może składać się np. z jogurtu i owoców. Dzięki temu unikniesz napadów głodu, a po powrocie z pracy czy zakończeniu innych obowiązków chętniej sięgniesz po zdrowy, wczesny obiad.

About Redakcja BioCity.pl

Jako autorzy publikacji, staramy się zawsze serwować treści najwyżej jakości, które będą nie tylko przystępne (napisane prostym, zrozumiałym językiem), jak i merytoryczne. Artykuły poradnikowe tworzymy w oparciu o naszą najlepszą wiedzę i badania naukowe, które z łatwością każdy może zweryfikować w bazie PubMed.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *