Jak przyśpieszyć metabolizm? 10 skutecznych sposobów

jak przyśpieszyć metabolizm

Jak przyśpieszyć metabolizm? To pytanie zadaje sobie każdy, kto zauważył na swoich biodrach nieco za dużo zbędnego tłuszczyku lub po prostu chce utrzymać smukłą sylwetkę. Poznaj 10 sprawdzonych sposobów na zwiększenie tempa przemiany materii i ciesz się atrakcyjnym wyglądem i lepszym zdrowiem na co dzień.

Jak przyśpieszyć metabolizm?

Istnieje wiele metod na przyspieszenie metabolizmu. Przemiana materii zależy do indywidualnych predyspozycji, dlatego w przypadku różnych osób rozmaite sposoby mogą być mniej lub bardziej skuteczne. Tempo metabolizmu w 50% zależy od nas samych – od tego, jak się odżywiamy i od naszej fizycznej aktywności. Zamiast więc wykręcać się genetycznie powolnym metabolizmem, warto wypróbować jeden z wielu sposobów na przyspieszenie tego procesu.

Przemiana materii to nie tylko sposób, w jaki się odżywiamy, ale też rodzaj aktywności fizycznej, który towarzyszy nam na co dzień. To też rytm dnia, ilość i regularność snu, zawartość błonnika, białka i kwasów omega w codziennym jadłospisie. To ilość wypijanej wody. Pewne aspekty diety i stylu życia powinny nam towarzyszyć bez względu na to, czy chcemy szybko schudnąć, czy jesteśmy zadowoleni z naszej wagi. Inne czynniki, np. przyjmowanie suplementów i niektórych naturalnych produktów, warto stosować konkretnie w celu przyspieszenia metabolizmu.

# 1. Suplementy diety na przyśpieszenie metabolizmu

Suplementy diety na przyśpieszenie metabolizmu

Najprostszym sposobem na przyśpieszenie przemiany materii jest zastosowanie preparatów o specjalnym składzie, opracowanym w celu pobudzania niektórych funkcji organizmu. Dostępne bez recepty suplementy diety opierają się o naturalne substancje – zioła, korzenie, liście herbaty itp. To dobra alternatywa dla osób, którym z różnych przyczyn trudno wprowadzić do planu tygodnia więcej aktywności fizycznej lub dbać o zbilansowaną dietę. Najlepiej jednak, by stosowanie suplementów na metabolizm szło w parze ze zdrowym stylem życia.

  • Piperinox to preparat, w którego składzie znajdziemy pochodzące z ekologicznych upraw składniki: ekstrakt z owoców pieprzu czarnego, chrom, wyciąg z kory cynamonowca, ekstrakt z nasion guarany i gorzkiej pomarańczy, pieprz kajeński, jak również wyciąg z imbiru lekarskiego. Swoją skuteczność Piperinox zawdzięcza wchłanialności składników aktywnych dopiero w jelitach – dzięki temu jest w 100% przyswajalny. Suplement ten przyspiesza redukcję tkanki tłuszczowej i zapobiega występowaniu efektu jo-jo. Pozytywne skutki są zauważalne przy dłuższym stosowaniu, najlepiej w połączeniu z aktywnością fizyczną.
  • Keto Actives to nowoczesny suplement diety, w którym znajdziemy składniki takie, jak ekstrakt z korzenia pokrzywy indyjskiej, sprężony kwas linolowy (CLA), ekstrakty z czarnego pieprzu, owoców papryki rocznej, owoców gorzkiej pomarańczy, korzenia ashwagandhy, chrom, a także naturalną kofeinę bezwodną. Keto Actives pomaga w uzyskaniu ketozy – stanu, w którym zamiast z glukozy, organizm pozyskuje energię z tkanki tłuszczowej. Stosowany regularnie, preparat pozwala zredukować nagłe ataki głodu, a co za tym idzie zlikwidować problem podjadania między posiłkami.
  • African Mango to suplement diety na przemianę materii, oparty wyłącznie o ekstrakt z mango afrykańskiego. Ten całkowicie naturalny produkt odżywia organizm – zawiera witaminy, minerały i polifenole. Afrykańskie Mango jest bogate w błonnik, który ma dobroczynny wpływ na proces trawienia pokarmów. Zmniejsza apetyt, obniża poziom cholesterolu LDL we krwi oraz przedłuża czas trwania uczucia sytości.
  • Green Barley Plus to połączenie dwóch składników – młodego zielonego jęczmienia oraz garcinia cambogia. Ten nowoczesny suplement diety nie tylko przyspiesza metabolizm, ale też oczyszcza organizm z toksyn, pomaga pozbyć się cellulitu, usprawnia spalanie tkanki tłuszczowej i obniża poziom „złego” cholesterolu we krwi. Green Barley Plus to kompleksowy produkt, który pozytywnie wpływa na zdrowie i poprawia samopoczucie.

# 2. Aktywność fizyczna na lepszy metabolizm

aktywność fizyczna na lepszy metabolizm

Ruch to podstawa, jeśli chcemy przyśpieszyć spalanie tłuszczu w naszym organizmie. Ważne jest nie tylko to, jak długo i jak często ćwiczymy, ale też sposób, w jaki to robimy. Jeśli chcesz przyspieszyć metabolizm, wybierz aktywność o umiarkowanej intensywności. Podnoszenie ciężarów i inne forsowne ćwiczenia na siłowni wpłyną na zwiększenie masy mięśniowej, jednak nie pomogą wyszczuplić sylwetki. Przeciwnie – sprawią, iż stanie się ona masywniejsza.

Umiarkowany wysiłek fizyczny nie tylko przyczynia się do szybszej utraty zbędnej tkanki tłuszczowej, ale też przyspiesza przemianę materii.

W czasie aktywności krew szybciej krąży w żyłach, a komórki ciała są bardziej pobudzone do intensywnej pracy. Pozwala to zwiększyć metabolizm nie tylko w czasie samego wysiłku, ale też wiele godzin po nim. W rezultacie nasz organizm pracuje na pełnych obrotach nawet po zakończeniu ćwiczeń.

Aby skutecznie przyspieszyć metabolizm, ćwicz regularnie minimum 40 minut. W początkowym etapie wysiłku organizm czerpie bowiem energię z zapasów zmagazynowanych w wątrobie i mięśniach. Dopiero po około 20 minutach ćwiczeń rozpoczyna się właściwe spalanie tkanki tłuszczowej. Wysoką skuteczność w przyspieszaniu metabolizmu wykazuje też trening interwałowy – aktywność o naprzemiennych zmianach intensywności.

Trening interwałowy zwiększa zużycie tlenu, a co za tym idzie przyspiesza tempo przemiany materii w komórkach.

# 3. Woda na przyśpieszenie metabolizmu

Woda na przyśpieszenie metabolizmu

O piciu minimum 2 litrów wody dziennie specjaliści ds. żywienia do znudzenia przypominają nam w mediach, na plakatach i w przychodniach. Woda jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Pomaga też przyspieszyć metabolizm.

Wystarczy, że zwiększysz ilość wypijanej dziennie wody o 0,5 litra, a twój metabolizm spoczynkowy wzrośnie o 10–30% przez około godzinę!

Najlepiej pić mineralną lub źródlaną wodę niegazowaną. Jeśli do tego jest ona zimna, organizm zużywa dodatkową energię na jej ogrzanie. Pozytywnego wpływu na przemianę materii nie mają natomiast słodkie napoje – gazowane lub niegazowane. Wraz z nimi dostarczamy organizmowi jedynie pustych kalorii, które z pewnością nie pomagają w redukcji tkanki tłuszczowej.

Picie wody małymi łykami przez cały dzień pomaga też stłumić apetyt. W rezultacie jemy mniej i nie podjadamy między posiłkami!

# 4. Zbilansowana dieta na metabolizm

Zbilansowana dieta na metabolizm

Odpowiednio skomponowana dieta to podstawa zdrowia, dobrego samopoczucia i szczupłej sylwetki. Spożywanie produktów wysoko przetworzonych, stołowanie się w fast-foodach, nadużywanie słodyczy i słonych przekąsek nie wpływa dobrze na procesy spalania zbędnej tkanki tłuszczowej. Zamiast potraw tłustych i nadmiaru węglowodanów, wybierajmy produkty bogate w błonnik. Znajdziemy go w gruboziarnistych kaszach, warzywach i owocach, otrębach, razowym pieczywie, brązowym ryżu, orzechach, płatkach żytnich, czerwonej i białej fasoli, grochu itp.

Przygotowując smaczne potrawy w ramach zbilansowanej diety, pamiętaj o przyprawach poprawiających trawienie. Pozytywnie na metabolizm wpływają m.in. estragon, oregano, majeranek, kardamon, kmin rzymski, goździki, gałka muszkatołowa, anyż, bazylia i cynamon.

Ważne jest nie tylko to, co jesz, ale też regularność posiłków. Dzień zacznij od śniadania. Jeśli pominiesz ten najważniejszy posiłek dnia, twój organizm zacznie się bronić przed brakiem niezbędnych składników odżywczych. Zrobi to w najbardziej niepożądanych sposób – spowolni metabolizm, aby zachować sobie rezerwy na okres porannej głodówki. Aby przyspieszyć ten proces, jedz niewielkie posiłki co 3-4 godziny. Nigdy nie doprowadzają się do stanu silnego głodu, ponieważ działa on podobnie jak brak śniadania – skłania organizm do spowolnienia metabolizmu.

# 5. Regularny sen, a tempo metabolizmu

Regularny sen a tempo metabolizmu

Regularny sen to podstawa zdrowo funkcjonującego organizmu. Gdy jesteśmy przemęczeni lub śpimy nieregularnie, narażamy się na rozwój m.in. cukrzycy. Niedobór snu wpływa bowiem na zwiększony poziom cukru we krwi i może doprowadzić do insulinoodporności. A to jeszcze nie wszystko! Niewyspany organizm nie tylko zmienia sposób przetwarzania cukru, ale też zmniejsza liczbę spalanych kalorii. Jeśli się nie wysypiamy, przemiana materii zwalnia. Zaburzone zostaje też wydzielanie hormonów odpowiedzialnych za regulowanie apetytu.

Jak zatem spać zdrowo? Ważne jest nawet nie to, ile śpimy, co regularność, z jaką kładziemy się do łóżka i wstajemy. Nie da się spać w tygodniu po 3 godziny i „odrabiać” zaległości śpiąc do południa w weekend. Staraj się zawsze kłaść spać o tej samej porze, przynajmniej godzinę przed snem mówiąc „dobranoc” wszelkim elektronicznym urządzeniom. Wstawaj też zawsze o tej samej porze, nawet w weekendy. Stałe pory snu to ogromna korzyść dla organizmu i lepszy metabolizm.

# 6. Białko na poprawę metabolizmu

białko a tempo metabolizmu

Jeśli chcesz przyśpieszyć metabolizm zadbaj, aby w  spożywanych potrawach znalazło się białko. Oczywiście nie oznacza to, że mamy w każdych możliwych okolicznościach objadać się mięsem! Cenne białko znajdziemy nie tylko w chudym mięsie, ale też w nabiale, rybach, owocach morza, jajkach, kiełkach, grzybach, warzywach liściowych, strączkowych i kapustnych, nasionach, owocach jagodowych i orzechach.

Białko przyspiesza metabolizm o 15-30%. Zawartość białka zwiększa efekt termiczny żywności (TEF), czyli ilość kalorii spalaną w czasie trawienia każdego posiłku.

Gdy jemy produkty bogate w białko, zapobiegamy wystąpieniu efektu spowolnienia tempa metabolizmu związanego z utratą tłuszczu. Posiłek białkowy jest też bardziej syty, dzięki czemu na dłużej daje poczucie najedzenia. Aby przyspieszyć metabolizm, każdego dnia zjadaj 1,5 g białka na 1 kg masy ciała.

Uznawana przez wielu za skuteczną metodę przyspieszania metabolizmu, dieta białkowa może być bezpiecznie stosowana maksymalnie przez miesiąc. Na dłuższą metę bowiem nie dostarcza organizmowi niezbędnych witamin i minerałów. Ponadto powoduje zakwaszenie organizmu, a czasem nawet kłopoty z wypróżnianiem. Zamiast obarczonej wieloma wadami diety białkowej warto wypróbować dietę białkowo-warzywną. Choć nieco mniej skuteczna w zakresie przyspieszania metabolizmu, może być stosowana dłużej i bez typowych dla diety białkowej efektów ubocznych.

# 7. Kawa i zielona herbata

zielona kawa na przyśpieszenie metabolizmu

Pita w rozsądnych ilościach, kawa stanowi cenne źródło flawonoidów, m.in. kwasu chlorogenowego. Związek ten nie tylko wykazuje działanie antyoksydacyjne, ale też zmniejsza wchłanianie glukozy. Druga z wymienionych właściwości pomaga przyspieszyć metabolizm. Kawa zawiera także polifenole, które wspomagają redukcję tkanki tłuszczowej. Znany jest też korzystny wpływ kawy na perystaltykę jelit i wydzielanie soku trawiennego. Przy czym największą zawartość polifenoli wykazuje kawa parzona w ekspresie ciśnieniowym.

Korzystny wpływ na przemianę materii wykazują też wszystkie rodzaje herbaty chińskiej – zielona, czerwona i biała. Dotyczy to także naparu z ostrokrzewu paragwajskiego, znanego powszechnie jako yerba mate. Zawarte w liściach herbaty związki alkaloidowe – teina i mateina – przyspieszają metabolizm, a co za tym idzie korzystnie wpływają na spalanie kalorii i utratę masy ciała. Z kolei obecne w nich katechiny zwiększają zużycie energii w organizmie.

Optymalny wpływ na redukcję masy ciała ma czerwona herbata. Zawiera nie tylko polifenole i teinę, ale też m.in. polisacharydy oraz statyny. Wpływa więc korzystnie na gospodarkę lipidową oraz zmniejsza stężenie glukozy we krwi.

W jakiej ilości pić zieloną, czerwoną i białą herbatę? Najlepiej od 3 do 6 filiżanek dziennie. Korzystny wpływ na metabolizm wykazuje też herbata czarna.

# 8. Ostre przyprawy

ostre przyprawy

Przyprawy o ostrym smaku mogą przyspieszyć metabolizm nawet o 10%. Wszystko dzięki zawartym w nich związkom. W czarnym pieprzu jest to piperyna, natomiast w papryczce chilli – kapsaicyna. Ostre przyprawy dodawaj do różnych dań – oczywiście w rozsądnych ilościach, tak by nie obciążały one układu pokarmowego i wątroby. Wybieraj musztardy i inne produkty o ostrym smaku. To naturalny, smaczny sposób na przyśpieszenie przemiany materii.

Inną przyprawą, która pomaga podkręcić metabolizm, jest imbir. Swoje dobroczynne właściwości imbir zawdzięcza zawartości gingerolu. Związek ten pomaga przyspieszyć proces spalania tkanki tłuszczowej zlokalizowanej na brzuchu i organach wewnętrznych. Co ciekawe, imbir w postaci naturalnej działa skuteczniej niż wypreparowany w laboratoriach gingerol. Związek ten najlepiej bowiem wspomaga metabolizm wraz z innymi substancjami zawartymi w imbirze. Intensywny w smaku korzeń imbiru spożywaj na najróżniejsze sposoby – jako przyprawę w potrawach, w formie imbirowych ciasteczek, suszonych płatków itp.

# 9. Garcinia cambogia i kurkuma

kurkuma a metabolizm

Niewielki, egzotyczny owoc o żółtym kolorze – garcinia cambogia – zawiera m.in. kwas hydroksycytrynowy (HCA). Stosowany w wielu suplementach diety na odchudzanie, kwas HCA pomaga przyspieszyć metabolizm i w niezwykły sposób działa na ośrodek głodu w mózgu. W rezultacie garcinia cambogia pozwala szybko schudnąć i utrzymać stan szybkiej przemiany materii.

Owoc ten jest powszechnie znany i ceniony w kuchni indyjskiej. Stanowi jeden ze składników przyprawy curry. Wprowadź garcinia cambogia na stałe do swojego jadłospisu, a z pewnością odczujesz jej dobroczynny wpływ na twój metabolizm.

W curry znajduje się też inna przyprawa o intensywnej barwie – kurkuma. O jej dobroczynnych właściwościach można by pisać eseje. Kurkuma działa przeciwzapalnie i jest cennym źródłem przeciwutleniaczy. Ponadto hamuje wzrost tkanki tłuszczowej i zmniejsza przyrost masy ciała. Wpływa też pozytywnie na pracę wątroby – wspiera wydzielanie żółci, tak ważnej w procesie trawienia tłuszczów. Nie tylko przyspiesza trawienie, ale też wpływa na jego prawidłowość. Jeśli chcesz przyspieszyć swój metabolizm, pół godziny przed śniadaniem wypij miksturę z łyżeczki kurkumy, soku z ćwiartki cytryny i szczypty pieprzu rozpuszczonych w połowie szklanki wody.

# 10. Kwasy omega-3 na metabolizm

kwasy tłuszczowe

Kwasy tłuszczowe z rodziny omega (omega-3, omega-6 i omega-9) wpływają pozytywnie na działanie enzymów rozkładających złogi tłuszczu w tkankach podskórnych i naczyniach krwionośnych. To właśnie dlatego produkty bogate w te dobroczynne związki są zalecane m.in. dla osób zmagających się z podwyższonym poziomem cholesterolu LDL we krwi. Pozytywny wpływ na przemianę materii to tylko jedna z bardzo wielu zalet kwasów omega. Nie tylko pomagają one utrzymać smukłą sylwetkę, ale też opóźniają pojawienie się zmarszczek, wzmacniają włosy i skórę oraz chronią układ nerwowy.

W codziennej diecie pamiętaj między innymi o tłustych rybach morskich: łososiu, tuńczyku, sardynce, śledziu czy halibucie. Do sałatek dodawaj awokado i siemię lniane. Kwasy omega-3 znajdziesz także w skorupiakach, produktach sojowych, pestkach dyni, orzechach, migdałach i oleju rzepakowym. Cenne kwasy tłuszczowe można przyjmować w formie suplementów diety, jednak znacznie lepiej pamiętać o nich przy komponowaniu codziennej diety. Nie tylko wpłyną one pozytywnie na ogólną kondycję organizmu, ale też pomogą przyspieszyć metabolizm.

About Gosia Tomczyk

Zdrowy styl życia to mój konik. Pasja rozpoczęła się jeszcze na studiach, a teraz już jako „Pani Magister”, doradzam innym, jak rozważnie wybierać narzędzia do walki o zdrowy i piękny organizm. Hobbystycznie działam jako „trener personalny” dla swoich znajomych i doradzam przy układaniu diet. Interesuję się również sprawnością seksualną, zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Sprawdzam, testuję, analizuję i bezustannie się uczę! Swoją wiedzą dzielę się m.in. na biocity.pl!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *