Które domowe sposoby na zaparcia są najlepsze?

zaparcia

Domowe sposoby na zaparcia są łatwo dostępnym rozwiązaniem tego nieprzyjemnego, powodującego duży dyskomfort problemu. Jakie metody są najskuteczniejsze?

Zaparcia oznaczają długotrwałe zaleganie treści jelitowej w układzie trawiennym, najczęściej w obrębie jelita grubego. Cierpiące na nie osoby mają problem z regularnym wypróżnianiem się, a ich stolec ma nieprawidłową konsystencję utrudniającą jego wydalenie.

Zaparciom często towarzyszą także inne nieprzyjemne objawy, przez które jest to przypadłość znacznie obniżająca jakość życia. Na szczęście dostępnych jest wiele łatwych, domowych metod, które szybko przyniosą ulgę i pozwolą skutecznie walczyć z zaparciami. Które z nich działają najlepiej?

Zaparcia – przyczyny i objawy

przyczyny i objawy zaparć

Przyczyny zaparć mogą być różne, od niezdrowego trybu życia po niektóre choroby czy przyjmowane leki. Najczęściej za trudności z wydaleniem treści jelitowej odpowiada:

  • nieprawidłowa dieta, w której brakuje błonnika, a większość spożywanych posiłków składa się z wysokoprzetworzonych produktów,
  • niska aktywność fizyczna oraz zaleganie w łóżku lub na kanapie po jedzeniu,
  • odwodnienie organizmu,
  • częste wstrzymywanie wypróżnień, np. przez nieodpowiednie warunki pracy czy długotrwałe podróże,
  • cukrzyca, przepuklina, niedoczynność tarczycy czy choroby neurodegeneracyjne,
  • guz w jelitach,
  • żylaki odbytu.
Przyczyną zaparć mogą być też leki antydepresyjne, przeciwbólowe czy przeciwdrgawkowe, a także tabletki antykoncepcyjne. Jeśli chodzi o objawy zaparć, są to przede wszystkim problemy z wypróżnianiem się.

U zdrowych dorosłych osób wypróżnienia następują codziennie, za prawidłowy wynik uznaje się też oddawanie stolca przynajmniej 3 razy w tygodniu, o ile posiada on właściwy kolor i konsystencję.

U cierpiących na zaparcia zaleganie mas kałowych w jelitach potrafi trwać bardzo długo – wydalanie stolca może zdarzać się raz w tygodniu lub nawet rzadziej. Ponieważ kał w ich przypadku spędza dłuższy czas wewnątrz układu pokarmowego, ulega dużemu zagęszczeniu, staje się zbity i trudniejszy do wydalenia.

Ze względu na postępujące procesy fermentacyjno-gnilne wewnątrz jelit stolec ma również brzydszy zapach i zmieniony kolor. W przypadku zaparć nawet po wizycie w toalecie można mieć poczucie niepełnego wypróżnienia. Ponadto zaparciom towarzyszą takie objawy, jak:

  • ból przy oddawaniu stolca,
  • krew w kale,
  • bóle brzucha, szczególnie spowodowane uczuciem rozpierania w nadbrzuszu,
  • nudności i zawroty głowy,
  • dolegliwości dotykające układu pokarmowego, w tym wzdęcia.

W przypadku długotrwałych problemów z wypróżnianiem zaleca się zasięgnięcie porady lekarskiej, szczególnie jeśli zaparcia występują u dzieci. Specjalista wykona odpowiednie badania w celu wykluczenia poważnych problemów ze zdrowiem mogących powodować trudności z wydalaniem treści jelitowej, może też zapisać odpowiednie preparaty, np. czopki czy innego typu produkty stosowane do leczenia zaparć.

Na własną rękę nie powinno się zbyt często korzystać ze środków przeczyszczających, po które zazwyczaj sięgają osoby cierpiące na zaparcia – preparaty tego typu mają przy regularnym zażywaniu negatywny wpływ na zdrowie. Nie można również stosować ich u dzieci.

Najlepsze domowe sposoby na zaparcia

domowe sposoby na zaparcia

Z problemem można jednak poradzić sobie również samodzielnie, stosując sprawdzone domowe sposoby na zaparcia. Znajdują się wśród nich naturalne, proste i niedrogie metody, które są łatwo dostępne i bezpieczne dla zdrowia. Poniżej przedstawiamy najlepszych z nich i podpowiadamy, które sposoby są warte wypróbowania.

Błonnik witalny na zaparcia

Błonnik gra kluczową rolę w regulacji pracy jelit. Ma bardzo pozytywny wpływ na układ pokarmowy – ponieważ składa się on z nierozpuszczalnych włókien, które nie są trawione przez człowieka, pełni rolę pobudzającą pracę jelit oraz prowadzącą do ich pełnego oczyszczenia. Przyspiesza perystaltykę jelit, dzięki czemu reguluje wypróżnienia. Wchłania także wodę, prowadząc do zwiększenia objętości stolca i jego rozrzedzenia, co ułatwia jego późniejsze wydalenie.

Ciekawą właściwością błonnika jest też ograniczenie apetytu – ponieważ pęcznieje on w żołądku pod wpływem wody, zapewnia długotrwałe uczucie sytości po posiłku. Z tego względu jest sprzymierzeńcem osób odchudzających się.

Błonnik znajdziemy w różnych pokarmach, w tym głównie w warzywach i owocach oraz produktach zbożowych, najlepiej pełnoziarnistych. Można także zadbać o jego odpowiedni poziom w diecie dzięki gotowym suplementom zawierającym jego najzdrowszą i najskuteczniejszą przy walce z dolegliwościami trawiennymi postać.

Mowa o błonniku witalnym, który nie tylko usprawnia pracę jelit, pomagając wydalić zalegającą w nich treść pokarmową oraz zwalczyć zaparcia, ale także działa oczyszczająco. Dzięki niemu można skutecznie pozbyć się z organizmu toksyn powodujących wiele problemów ze zdrowiem. Błonnik witalny reguluje też poziom cholesterolu oraz cukru we krwi. Redakcja poleca szczególnie błonnik witalny:

  • Fibre Select – naturalny suplement diety, w którym wykorzystano zarówno wysokiej jakości błonnik roślinny, jak i dodatkowe substancje, które wspierają zdrowie przewodu pokarmowego. Poza skutecznym zwalczaniem zaparć, preparat ten ma silne właściwości detoksykujące, dzięki czemu pomaga przywrócić naturalną równowagę organizmu, zapobiega wielu chorobom, działa wzmacniająco oraz przeciwstarzeniowo. Co więcej, bardzo skutecznie wspomaga odchudzanie, dlatego jest polecany również osobom pragnącym zrzucić zbędne kilogramy.

Siemię lniane na zaparcia

siemie lniane

Siemię lniane to tani i łatwo dostępny sposób na wsparcie swojego przewodu pokarmowego. Paczka niepozornych ziarenek, którą można znaleźć w każdym większym sklepie spożywczym, to koszt zaledwie kilku złotych.

Zawierają one przy tym duże ilości błonnika oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3, które mają spore znaczenie dla zdrowia organizmu. Stosowanie siemienia lnianego zaleca się zarówno w przypadku zaparć, jak i innych dolegliwości dotykających układu trawienia, w tym nadkwasoty.

Siemię lniane przyjmowane w odpowiedniej dawce jest bardzo łagodne dla organizmu, dlatego poleca się je kobietom w ciąży, których często dotyka problem zaparć.

Jak najlepiej spożywać siemię lniane? Popularnym sposobem jest zalewanie łyżki ziarenek gorącą wodą – po około 30 minutach płyn zgęstnieje pod wpływem śluzu, jaki siemię wydziela z siebie przy kontakcie z wodą. Po ostygnięciu i odcedzeniu ziarenek można wypić taki gotowy napój, by pobudzić pracę swoich jelit.

Siemię można również dodawać w formie zmielonej do kanapek, sałatek, zielonych koktajli i innych posiłków. Nie powinno się przy tym przekraczać dawki około 2 łyżek tego składnika dziennie. Warto też pamiętać, że siemię jest dość kaloryczne, dlatego osoby pragnące schudnąć powinny stosować je w ograniczonej ilości.

Uregulowanie czasu wypróżnień

Zaparcia często pojawiają się u osób, które mimo potrzeby odwlekają wizyty w toalecie. Czy to na skutek długotrwałej podróży bez dostępu do łazienki, czy nadmiaru obowiązków w pracy czy w domu, powstrzymywanie wypróżnień jest niezdrowe i może prowadzić do późniejszych problemów na tym polu.

Najlepiej zadbać o regularność wypróżnień, codziennie odwiedzając toaletę o podobnej porze – pomoże to przywrócić naturalną równowagę, jeśli chodzi o pracę jelit.

Zdrowa dieta a wypróżnianie się

zdrowe odżywianie

Dieta pełna cukru i wysokoprzetworzonej żywności nie sprzyja zdrowej pracy układu pokarmowego. Ciężkie, ubogie w składniki odżywcze posiłki oraz częste sięganie po słodkie przekąski mogą być bezpośrednią przyczyną zaparć. W takiej sytuacji najlepszym pomysłem jest zmiana diety na zdrowszą.

Warto zadbać o dużą ilość błonnika w posiłkach, dodając do nich produkty pełnoziarniste oraz warzywa i owoce. Najlepiej też znacznie ograniczyć spożywanie słodyczy, szczególnie tych czekoladowych. Znaczenie ma również stała pora posiłków, ponieważ ma ona wpływ na regularność wypróżnień.

Należy spożywać od 3 do 5 posiłków dziennie, z 2-3 godzinami przerwy, dbając o to, by każdy z nich był pełnowartościowy. Powinno się też unikać częstych przekąsek między posiłkami, które dodatkowo obciążają jelita.

Zioła na zaparcia

Zaparcia można zwalczać również z pomocą medycyny ludowej – wiele ziół ma pozytywny wpływ na cały przewód pokarmowy, ponieważ wspiera jego działanie i zwalcza dotykające go dolegliwości. W przypadku zaparć najlepiej sięgać po zioła o właściwościach przeczyszczających – zazwyczaj ich działanie jest łagodne, dlatego są polecane również w przypadku kobiet w ciąży, dzieci czy osób starszych. Najlepiej wybrać takie zioła, jak:

  • aloes – dostępny jest sok z aloesu pomagający na zaparcia i niestrawność,
  • liść senesu,
  • kora kruszyny,
  • korzeń rzewienia,
  • liście mięty,
  • ostropest.

Zioła są również częstymi składnikami gotowych herbatek na zaparcia, które można dostać w aptekach, a nawet zwykłych sklepach spożywczych. Ciepłe napary z naturalnych składników można pić codziennie, zarówno przed, jak i po posiłkach, by pobudzić pracę jelit.

Odpowiednie nawodnienie organizmu

picie wody

Organizm człowieka potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania dużej ilości wody – zalecane spożycie to ok. 2-2,5 l płynów na dobę. Ponieważ pragnienie u wielu osób nie jest uczuciem tak silnym, jak głód, często zapominamy o odpowiednim nawadnianiu organizmu. Powoduje to m. in. zaparcia – przez zbyt małą ilość wody treść pokarmowa o wiele wolniej porusza się w przewodzie pokarmowym.

Woda ma też ogromne znaczenie przy diecie bogatej w błonnik, którą możemy wprowadzić w celu zwalczenia zaparć – jeśli będziemy jej pili zbyt mało, może to spowodować problem z wydaleniem błonnika z organizmu, co skutkuje wzdęciami. Należy zadbać o regularne picie płynów w ciągu dnia – najbardziej wartościowa jest czysta woda, jednak dobrze sprawdzą się też herbaty, w szczególności te ziołowe.

Śliwki i śliwki suszone na zaparcia

Domowe sposoby na zaparcia obejmują także sięgnięcie po śliwki. Owoce te posiadają bardzo dużą ilość błonnika, dzięki czemu świetnie oczyszczają układ pokarmowy, dbając o zdrowie jelita grubego. Dodatkowo w ich skórce znajduje się sorbitol, czyli substancja wspierająca naturalną florę bakteryjną w jelitach.

Najlepiej sprawdzają się suszone śliwki, jednak świeże owoce również są skuteczne. Można także pić kompot ze śliwek, najlepiej jednak z jak najmniejszą ilością cukru. Owoce należy spożywać w ograniczonej ilości, ponieważ ich nadmiar może doprowadzić do rozwolnienia.

Aktywność fizyczna na zaparcia

znaczenie aktywności fizycznej

Regularna aktywność fizyczna ma zbawienny wpływ na cały organizm – m. in. jest wsparciem leczenia zaparć. Nawet mało intensywny, ale często powtarzany ruch jest w stanie pobudzić pracę jelita, przyczyniając się do szybszego wydalania zalegającej w nim treści pokarmowej. Osoby aktywne znacznie rzadziej cierpią na zaparcia i cieszą się regularnym rytmem wypróżnień.

Należy zadbać o przynajmniej 30 minut ruchu każdego dnia – wystarczy dłuższy spacer czy lekki trening, by znacznie poprawić funkcjonowanie swojego układu trawiennego. Warto przy tym pamiętać o uzupełnianiu wody w organizmie, ponieważ ćwiczenia fizyczne zwiększają zapotrzebowanie na płyny.

Odpowiednia pozycja podczas wypróżniania się

Problemy z wypróżnianiem się skutkują przedłużającymi się wizytami w toalecie. Można doraźnie pomóc sobie w takiej sytuacji, przybierając odpowiednią pozycję rozluźniającą zwieracze odbytu i ułatwiającą tym samym oddanie stolca. Najlepiej podłożyć sobie w tym celu niski stołeczek pod nogi – takie rozwiązanie nie tylko ułatwia wypróżnianie się, ale także chroni podczas tego procesu mięśnie dna miednicy, których kondycja ma szczególne znaczenie dla kobiet w ciąży i po porodzie.

Podsumowanie

Warto pamiętać, że jeśli problem jest poważny i długotrwały, należy zwrócić się po pomoc do lekarza – trudności mogą wynikać z poważniejszej choroby lub dysfunkcji jelita wymagającej odpowiedniego leczenia. Specjalista może też przepisać specjalne czopki lub innego typu preparaty na zaparcia. Szczególnej uwagi wymagają także dzieci z tego typu problemem.

Naturalne sposoby świetnie sprawdzą się u wszystkich dorosłych, którzy chcą wyregulować pracę układu trawiennego i zadbać o zdrowie jelita grubego. Redakcja poleca szczególnie błonnik witalny w postaci suplementu diety, ponieważ ma on największy wpływ na oczyszczanie całego przewodu pokarmowego, a przy tym przynosi wiele innych korzyści zdrowotnych. Jego zażywanie pomoże poprawić jakość życia bez konieczności sięgania po czopki czy podobne produkty apteczne.

About Redakcja BioCity.pl

Jako autorzy publikacji, staramy się zawsze serwować treści najwyżej jakości, które będą nie tylko przystępne (napisane prostym, zrozumiałym językiem), jak i merytoryczne. Artykuły poradnikowe tworzymy w oparciu o naszą najlepszą wiedzę i badania naukowe, które z łatwością każdy może zweryfikować w bazie PubMed.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *