Diety odchudzające. Ranking popularnych diet na odchudzanie

Diety odchudzające

Diety odchudzające cieszą się obecnie ogromną popularnością – zarówno wśród kobiet, jak i mężczyzn. Ich duża liczba oraz różnorodność powodują, że każdy ma możliwość znalezienia jadłospisu dopasowanego do własnych potrzeb i preferencji. Która dieta odchudzająca będzie najlepsza dla ciebie? Chcąc pomóc ci w dokonaniu odpowiedniego wyboru, stworzyliśmy ranking popularności, w którym opisaliśmy najczęściej wybierane metody odchudzania – dzięki nim zadbasz o swoje zdrowie oraz piękny wygląd.

Nadwaga jest problemem, z którym zmaga się co drugi Polak. Jest wynikiem nieprawidłowego i nieregularnego odżywiania, niewielkiej aktywności fizycznej, stresu oraz spożywania alkoholu. Na szczęście wśród nas jest coraz więcej osób świadomych tego, jak ważna jest odpowiednia dieta – z roku na rok chętniej wzbogacamy swoje jadłospisy o owoce i warzywa, a także rezygnujemy z fast-foodów. A możliwości mamy tak dużo, jak wiele jest dostępnych diet odchudzających. Sprawdź, które z nich są najpopularniejsze.

Ogromny wybór diet na odchudzanie

Ogromny wybór diet na odchudzanie

Stosowanie diety odchudzającej jest polecane każdemu, kto potrzebuje zmiany stylu życia, obniżenia masy ciała czy poprawy stanu zdrowia. Wynika to z tego, że specjalne jadłospisy tworzone są przez osoby doświadczone i posiadające ogromną wiedzę na temat zdrowego trybu życia – wybierają sprawdzone metody, w odpowiedni sposób selekcjonują produkty i dopasowują prawidłowe ilości kilokalorii (kcal).

Wiele spośród wymienionych niżej diet odchudzających charakteryzuje się ogromną szczegółowością, dzięki której nie tylko dowiesz się co jeść, ale również kiedy, w jakich ilościach i dlaczego. W efekcie wybierzesz metodę, która pozwoli ci na:

  • obniżenie masy ciała oraz wyeliminowanie nadmiaru tkanki tłuszczowej;
  • zmniejszenie poziomu złego cholesterolu oraz poprawienie zdrowia i codziennego samopoczucia;
  • wyeliminowanie ryzyka różnego rodzaju chorób, jakie mogą wywoływać nadwaga czy otyłość;
  • zwalczenie wszelkich kompleksów, które są związane z mało satysfakcjonującą sylwetką;
  • zmianę trybu życia na lepszy.
Pamiętaj – jeżeli chcesz osiągnąć najlepsze rezultaty, wprowadź do swojego życia więcej aktywności fizycznej. Bieganie, pływanie, jazda na rowerze czy wizyty na siłowni pomogą ci znacząco przyspieszyć odchudzanie i szybciej zobaczyć satysfakcjonujące efekty.

Czy wszystkie diety na odchudzanie są warte uwagi?

Niemal każda dieta odchudzająca przyniesie pożądany efekt w postaci zredukowania masy ciała. Oczywiście często wymagać to będzie czasu – nie zrzucisz zbędnych kilogramów w jeden dzień, dlatego musisz uzbroić się w cierpliwość i silną wolę. Niestety, nie wszystkie sposoby na odchudzanie muszą być zdrowe – warto więc dokładnie zapoznać się z każdą z metod, zwrócić uwagę na wymogi i produkty znajdujące się w jadłospisie, a następnie dostosować je do własnych potrzeb i możliwości.

Do naszego rankingu staraliśmy się wybierać takie diety, które są nie tylko skuteczne, ale również zdrowe – sprawdź zatem, jak schudnąć w krótkim czasie.

Ranking diet odchudzających

Diety odchudzające zostały uszeregowane w poniższym rankingu nie pod względem skuteczności, ale popularności – od najczęściej do najrzadziej stosowanych. Warto wziąć to pod uwagę przy wyborze odpowiedniej metody.

Dieta ketogeniczna

Dieta ketogeniczna

Pierwszą dietę odchudzającą, jaką wymienimy w naszym rankingu, warto polecić przede wszystkim tym osobom, które chcą nie tylko schudnąć, ale również poprawić stan swojego zdrowia. Powstała w latach 20-tych XX wieku i jest bez wątpienia jedną z najbardziej oryginalnych.

Dieta ketogeniczna zmieniła bowiem sposób patrzenia na odchudzanie – udowodniła wielu niedowiarkom, że aby zrzucić zbędne kilogramy można przyjmować więcej… tłuszczu. W tej metodzie to właśnie on stanowić ma główne źródło paliwa dla organizmu i przyczynić się do tego, że zrzucanie wagi będzie niezwykle skuteczne. Jak to możliwe?

Otóż okazuje się, że ograniczenie spożycia węglowodanów wprowadza organizm w stan ketozy, w którym to jedynym źródłem energii stają się jego własne zapasy. W ten sposób dochodzi do szybkiego spalania tłuszczu. Warto jednak zaznaczyć, że nie powinno się stosować tej diety odchudzającej dłużej niż 8 tygodni – z czasem pojawią się bowiem przemęczenie, rozdrażnienie i niezbyt dobre samopoczucie.

Na czym powinna opierać się dieta ketogeniczna? Przede wszystkim na tłuszczach – nasyconych (olej kokosowy, steki wołowe, smalec), jednonienasyconych (oliwa z oliwek, orzechy, oliwki) i wielonienasyconych (ryby, siemię lniane, awokado, jaja) – w stosunku 1:1:1. W diecie trzeba ograniczyć spożywanie węglowodanów (maksymalnie 30 g dziennie).

Dieta dr Dąbrowskiej

Dieta dr Dąbrowskiej

Niezwykłą popularnością cieszy się w ostatnim czasie dieta dr Dąbrowskiej, w której dominują warzywa i owoce. Autorka tego jadłospisu skorzystała z produktów, które są nie tylko niskokaloryczne, ale również zawierają wiele cennych składników, które sprzyjają licznym procesom zachodzącym w organizmie.

W tej diecie odchudzającej największe znaczenie ma aktywacja wewnątrzkomórkowych sirtuin, czyli białek odpowiedzialnych za długowieczność – prowadzą one do odbudowy materiału DNA, zwiększenia energii, regeneracji tkanek oraz cofania się zmarszczek, blizn i zwyrodnień. Jest to możliwe między innymi dzięki polifenolom, które znajdują się w warzywach i owocach. Co więcej, niska kaloryczność diety sprawia, że jest ona skuteczna nie tylko w poprawie stanu zdrowia, ale również zrzucaniu zbędnych kilogramów.

Na czym powinna opierać się dieta dr Dąbrowskiej? Kluczową kwestią jest tutaj przeprowadzenie postu warzywno-owocowego, w którym jedynym spożywanym napojem będzie woda. Po zakończeniu głodówki należy wdrożyć takie zasady odżywiania, które będą oparte na zdrowych potrawach. Bezwzględnie powinno się wyeliminować mięso, wędliny, żółty ser, słodycze, produkty z białej mąki, kawę i herbatę, alkohol czy słone przekąski.

Dieta kopenhaska

Dieta kopenhaska

W trzeciej diecie odchudzającej niezbędne jest przede wszystkim znaczne ograniczenie kalorii. Często określa się ją mianem „katorżniczej” i polecana jest wyłącznie osobom dorosłym, w stu procentach zdrowym oraz takim, które nie pracują fizycznie oraz nie prowadzą zbyt aktywnego trybu życia.

Dieta kopenhaska trwa 13 dni i pozwala na spożywanie 3 posiłków w trakcie jednego dnia – o 8.00, 14.00 i 18.00. Zasady odżywiania są tutaj bezwzględne – można dostarczać organizmowi zaledwie 500-900 kcal, co wyklucza jedzenie jakichkolwiek kalorycznych produktów, a nawet napojów innych niż woda. Jedynym odstępstwem może być czarna kawa (oczywiście bez cukru).

Efekty tej diety odchudzającej są oczywiście znakomite, jednak wytrwanie 13 dni jest niezwykle trudne. Szczególnie uciążliwy będzie drugi etap, kiedy to pojawi się zmęczenie i znużenie, uniemożliwiające wykonywanie codziennych czynności z taką efektywnością, jak wcześniej.

Na czym powinna opierać się dieta kopenhaska? Przede wszystkim na warzywach i owocach (sałatka z marchwi, pomidory, jabłka, cytryny, szpinak), chudych rybach, piersi z kurczaka, jogurcie naturalnym i twarożku. Bezwzględnie należy wyeliminować sól oraz inne przyprawy.

Dieta DASH

Dieta DASH

O wiele zdrowszą alternatywą dla diety kopenhaskiej wydaje się DASH – metoda, która uznawana jest przez wielu za jedną z najbardziej korzystnych dla organizmu. Polega przede wszystkim na wdrożeniu „planu żywieniowego chroniącego przed nadciśnieniem” (od ang. dietary approaches to stop hypertension). Jest skuteczna w zakresie poprawy stanu zdrowia, daje doskonałe efekty pod kątem odchudzania, a do tego nie wymaga wielu wyrzeczeń – wystarczy tylko nieco zmodyfikować te mniej zdrowe posiłki, które spożywasz na co dzień.

Osoby chcące skorzystać z tej diety powinny spożywać 2000 lub 1500 kcal – można raczyć się przy tym aż 3 posiłkami głównymi i 4 przekąskami. Najważniejszym założeniem DASH jest ograniczenie soli oraz produktów wielokrotnie przetworzonych.

Na czym powinna opierać się dieta DASH? Przede wszystkim na produktach pełnoziarnistych, warzywach i owocach oraz chudym nabiale. Należy natomiast zrezygnować z produktów wielokrotnie przetworzonych, białego pieczywa, czerwonego mięsa oraz słodyczy.

Dieta Dukana

Dieta Dukana

Kolejną popularną w naszym kraju dietą, która pozwala schudnąć, jest ta stworzona przez Francuza Pierre’a Dukana. Została ona skierowana do wszystkich tych osób, które chcą zrzucić zbędne kilogramy i uniknąć efektu jo-jo – aby było to możliwe, dietetyk podzielił swoją metodę na 4 fazy. Dieta Dukana to restrykcyjny, ale i bardzo skuteczny jadłospis.

Pierwsza z nich trwa 5 dni i jej celem jest radykalne oczyszczenie organizmu – zakłada zrzucenie 3 kilogramów, a żeby to osiągnąć można korzystać wyłącznie z odpowiednio wyselekcjonowanych produktów – wołowiny, cielęciny, ryb, drobiu, owoców morza i nabiału. Konieczne jest przy tym wykluczenie zbędnych kalorii i takich składników diety, jak tłuszcze i słodycze. W drugiej fazie diety niezbędne jest utrzymanie zdrowego, niskokalorycznego odżywiania, by dalej zrzucać kilogramy – etap ten trwa do momentu uzyskania wymarzonej wagi.

Ostatnie dwie fazy polegają na tym, by uniknąć efektu jo-jo – można tutaj przywrócić niektóre ze swoich dawnych nawyków, jednak przy uwzględnieniu zasad zdrowego odżywiania. Co więcej, należy przez jeden dzień w tygodniu spożywać wyłącznie białka – długość tego etapu uzależniona jest od ilości zgubionych kilogramów. Jeżeli schudłeś 8 kg, będzie trwała 80 dni (kg*10).

Ostatnia faza nie zakłada już większych ograniczeń, poza stosowaniem się do zasad zdrowego odżywiania – zrezygnuj zatem z fast-foodów i ogranicz alkohol, a efekty diety będą w pełni satysfakcjonujące.

Dieta PALEO

Dieta PALEO

Kolejna dieta pokazuje, że nawet w dzisiejszych czasach można jeść tak, jak człowiek z epoki kamienia – zdrowo, bez konserwantów i przy stosowaniu wyłącznie naturalnych składników. Oczywiście nie wymaga to prowadzenia koczowniczego trybu życia i samodzielnego zdobywania pożywienia, ale zadbania o właściwy jadłospis, który pozwoli wyeliminować szkodliwe dla zdrowia produkty.

Nie jest to może najskuteczniejsza dieta odchudzająca, ale mimo to posiada wiele zalet:

  • umożliwia wyeliminowanie produktów bogatych w cukry rafinowane, sól czy konserwanty;
  • ogranicza dostęp do tzw. pustych kalorii i produktów ciężkostrawnych;
  • posiada niski indeks glikemiczny i reguluje gospodarkę lipidową;
  • zmniejsza ryzyko chorób cywilizacyjnych.

Warto jednak dodać, że nie jest to dieta odpowiednia dla wegetarian i wegan, ponieważ zawiera sporo mięsa.

Na czym powinna opierać się dieta PALEO? Przede wszystkim na mięsie, owocach, warzywach, jajach, rybach, owocach morza, nasionach oraz orzechach. Polega na całkowitej rezygnacji z olejów rafinowanych, produktów mlecznych i przetworzonych, soli oraz wyrobów zbożowych.

Dieta śródziemnomorska

Dieta śródziemnomorska

W polskich warunkach możliwe jest również wdrożenie diety przeprowadzanej w takich krajach, jak Hiszpania, Włochy czy Grecja. Okazuje się, że nie tylko pozwoli ci schudnąć, ale również cieszyć się oryginalnymi smakami i poprawić codzienne samopoczucie.

Dieta śródziemnomorska jest bogata w błonnik, liczne witaminy i składniki mineralne, a także zdrowe kwasy tłuszczowe. Jest smaczna, przywraca zdrowie i wspomaga walkę z cukrzycą czy chorobami układu krążenia, nie wymagając przy tym rezygnacji z masy ulubionych produktów. Polega przede wszystkim na wyeliminowaniu wyrobów wielokrotnie przetworzonych i korzystaniu ze składników wysokiej jakości, pochodzących z dobrych źródeł.

Na czym powinna opierać się dieta śródziemnomorska? Przede wszystkim na rybach i owocach morza. Polega również na tym, by do każdego posiłku dodawać warzywa i owoce, a także nie szczędzić różnego rodzaju ziół. Warto też ograniczyć ilości spożywanego czerwonego mięsa.

Dieta sokowa

Dieta sokowa

Aby schudnąć, oczyścić organizm z toksyn oraz zrobić pierwszy krok ku zdrowemu trybowi życia, warto skorzystać z diety sokowej. W jej trakcie śniadanie, obiad i kolacja opierają się wyłącznie na sokach – najlepiej ze świeżo wyciśniętych warzyw i owoców. Nie wolno jeść innych dań – można jedynie doprawiać napoje przyprawami, takimi jak mięta, bazylia, kminek czy gałka muszkatołowa.

Warto wiedzieć, że chcąc uzyskać najlepsze efekty, warto stosować różnorodne soki i nie przesadzać z długością diety – może ona trwać maksymalnie tydzień, choć polecane są zwykle 3 dni. Jest ona wymagająca, ale pozwala przeprowadzić skuteczną detoksykację organizmu oraz zadbać o stan zdrowia.

Dieta zupowa

Dieta zupowa

Jednym z hitów ostatnich miesięcy jest dieta zupowa, która według wielu osób pozwala schudnąć nawet 10 kg w tydzień. Narodziła się wśród celebrytów, którzy pragnęli znaleźć sposób na to, by jeść zdrowo, a jednocześnie przyjmować minimalną ilość kalorii.

Najpopularniejszym wariantem tej diety jest spożywanie około 5-6 porcji zupy (250 g) dziennie przy założeniu, że jedno danie nie będzie przekraczało 150-200 kcal. W ten sposób można łatwo zejść z wagi i stworzyć atrakcyjny, smaczny jadłospis.

Na czym powinna opierać się dieta zupowa? Na mało kalorycznych zupach – kapuścianej, pomidorowej, marchewkowej, brokułowej, ogórkowej czy rybnej. Chcąc szybciej schudnąć, warto ograniczyć makaron i ryż w poszczególnych daniach.

Dieta kapuściana

Dieta kapuściana

Jeżeli chcesz schudnąć i oczyścić organizm, wprowadź dietę kapuścianą – trwa ona 7 dni i może być uzupełniana o warzywa, owoce, a także niewielkie ilości mięsa, nabiału oraz ryżu. Jej podstawę stanowić musi jednak zupa kapuściana, przygotowana z główki kapusty, kilku cebul, pomidorów, zielonych papryk i selera naciowego. Należy jeść ją codziennie – raz na obiad, raz na śniadanie.

I choć nie będzie to być może najbardziej urozmaicony jadłospis, dieta kapuściana umożliwi ci skuteczne odchudzanie i pozytywnie wpłynie na twoje zdrowie.

Dieta karniwora

Dieta karniwora

Wybierając dietę odchudzającą, większość z nas liczy się z tym, że jej podstawą będą owoce i warzywa. Tymczasem nie zawsze tak jest – w tym przypadku spożywa się wyłącznie produkty odzwierzęce. Jest to więc coś dla miłośników mięsa, ryb oraz jajek, z których składać się będzie jadłospis.

Czy jest to dieta odchudzająca? Jak najbardziej – pozwala na zredukowanie wagi, o ile oczywiście liczba przyjmowanych kalorii nie będzie zbyt duża. Według jej autora, ortopedy Shawna Bakera, ma pomagać w leczeniu cukrzycy, a nawet stanów depresyjnych. Brak możliwości stosowania innych produktów, w tym owoców, warzyw, pieczywa czy soków sprawia, że ma wielu przeciwników. Twierdzą oni, że w dłuższej perspektywie jest niezdrowa, ponieważ nie dostarcza organizmowi wystarczającej ilości witamin i składników mineralnych.

Dieta Montignaca

Dieta Montignaca

Kolejna dieta jest zupełnie inna i zakłada, że za nadwagę i otyłość odpowiedzialna nie jest kaloryczność dań, ale rodzaj spożywanych potraw. Jej twórca, doktor Michael Montignac, podzielił produkty na 7 podstawowych grup: białkowe, warzywa, rośliny strączkowe, nasiona, węglowodanowe, tłuszcze oraz owoce. Określił także indeks glikemiczny poszczególnych składników diety, który pozwala racjonalnie skomponować jadłospis.

Do najważniejszych zasad diety Montignaca zaliczamy:

  • spożywanie warzyw bogatych w błonnik;
  • wybieranie wyłącznie pieczywa pełnoziarnistego;
  • jedzenie minimum 3 posiłków przedzielonych 3-godzinną przerwą;
  • wyeliminowanie cukru, produktów węglowodanowo-tłuszczowych, ziemniaków i białego ryżu;
  • spożywanie od 1,5 do 2 litrów wody.

Dieta norweska

Dieta norweska

Kolejna dieta odchudzająca zakłada przede wszystkim, by nie łączyć tłuszczów z węglowodanami i spożywać wyłącznie określone przez jadłospis potrawy. Co więcej, podstawą odchudzania są w tym wypadku grejpfruty oraz jaja, spożywane najczęściej.

Celem tej diety jest przede wszystkim przyspieszenie metabolizmu i poprawienie pracy układu pokarmowego. Daje długofalowe efekty, ponieważ zmniejsza łaknienie nawet na długo po tym, jak dobiegnie końca.

Na czym powinna opierać się dieta norweska? Przede wszystkim na spożywaniu dużej ilości gotowanych jaj i świeżych grejpfrutów. W jadłospisie powinny znaleźć się również: sałatka i surówka (bez żadnych sosów czy olejów), grillowane lub gotowane mięso, kawa i herbata bez cukru, pieczywo. Koniecznie należy ograniczyć sól.

Dieta owsiankowa

Dieta owsiankowa

Jedna z najbardziej restrykcyjnych diet w naszym rankingu, której celem jest szybka utrata wagi. Polega przede wszystkim na spożywaniu naturalnych płatków owsianych (bez musli, które są bogate w cukier) oraz wykluczeniu węglowodanów prostych. Pozwala na przyjmowanie 1000-1400 kalorii, a specjaliści zalecają, aby stosować ją przez niewielką ilość czasu – najlepiej 1-3 dni.

Ze względu na rygorystyczne zasady polecana jest wyłącznie osobom dorosłym i zdrowym, które nie pracują fizycznie i nie uprawiają sportu.

Dieta sirtuinowa

Dieta sirtuinowa

Diety odchudzające mogą być bardzo różnorodne i potwierdzeniem tego jest bez wątpienia ta, która zajmuje przedostatnie miejsce w naszym rankingu. Polega ona na tym, aby spożywać produkty, które pozwalają na skuteczne regulowanie aktywności białek Sir, odpowiadających za hamowanie procesów starzenia i aktywowanie procesów naprawczych DNA. Żywność w tej diecie zyskała miano „sirtfoods” i może nie tylko pomóc ci zrzucić zbędne kilogramy, ale również pozytywnie wpłynąć na twoje zdrowie.

Co zaliczamy do tej grupy produktów? Między innymi truskawki, maliny, jagody, jabłka, owoce cytrusowe, zielone warzywa liściaste, orzeszki ziemne i piniowe, cebulę, lubczyk, kapary, a nawet… czerwone wino i ciemną czekoladę. Włączenie do codziennej diety odchudzającej tych wyrobów oraz ograniczenie liczby spożywanych kalorii pozwoli osiągnąć satysfakcjonujące efekty.

Dieta Oxy

Dieta Oxy

Czas na ostatnią metodę odchudzania w naszym rankingu, która przypomina nieco jedną z wymienionych wcześniej – dietę Dukana. Składa się ona z trzech faz:

  • pierwszej – „fat burning”, która pozwala na szybką redukcję masy poprzez zwiększenie ilości spożywanego białka zwierzęcego – np. jajek na twardo, szklanki koktajlu z kefiru, żurawiny i otrębów lub piersi z kurczaka;
  • drugiej – „step”, w której utrwala się uzyskane efekty – należy połączyć tutaj duże ilości białka roślinnego ze zwierzęcym (w stosunku 50 do 50);
  • trzeciej – „balance”, kiedy to należy ostrożnie wprowadzać w diecie węglowodany i tłuszcze.

W każdym z kolejnych etapów wymogi dotyczące spożywanych posiłków są coraz mniejsze. Z tego też względu Oxy to dieta odchudzająca, której popularność rośnie – być może niedługo znajdzie się na wyższych pozycjach w innych tego typu rankingach.

Która dieta odchudzająca będzie najlepsza dla ciebie?

Która dieta odchudzająca będzie najlepsza dla ciebie

Na to pytanie musisz oczywiście odpowiedzieć sobie samodzielnie. Jak widzisz, diety odchudzające mogą być niezwykle zróżnicowane, a ich ogromna liczba sprawia, że łatwo znaleźć taką, która będzie w stu procentach odpowiadała twoim potrzebom. A to już tylko krok do upragnionej wagi i wymarzonej sylwetki.

Pamiętaj jednak, że sukces tkwi nie tylko w odpowiedniej diecie. Bardzo istotna okazuje się również aktywność fizyczna oraz wsparcie całego procesu odpowiednimi suplementami odchudzającymi, które dostarczą organizmowi określoną porcję witamin i minerałów. Takie połączenie pozwoli ci nie tylko gubić kilogramy, ale również ograniczyć do minimum skutki uboczne diet – w szczególności tych najbardziej rygorystycznych.

About Redakcja BioCity.pl

Jako autorzy publikacji, staramy się zawsze serwować treści najwyżej jakości, które będą nie tylko przystępne (napisane prostym, zrozumiałym językiem), jak i merytoryczne. Artykuły poradnikowe tworzymy w oparciu o naszą najlepszą wiedzę i badania naukowe, które z łatwością każdy może zweryfikować w bazie PubMed.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *