Dieta Kopenhaska: jadłospis, efekty i opinie. Ile można schudnąć?

Dieta kopenhaska

Dieta kopenhaska należy do najbardziej rygorystycznych diet odchudzających. Na czym polega, jakie efekty zapewnia i czy jest bezpieczna dla zdrowia?

Nadwaga i otyłość są obecnie bardzo powszechnymi przypadłościami wśród osób w różnym wieku, a skuteczne odchudzanie należy do najczęściej stawianych sobie przez ludzi wyzwań. Jednym z głównych sposobów na utratę nadmiernych kilogramów są diety odchudzające. W ostatnim czasie popularność zyskała dieta kopenhaska opierająca się na bardzo restrykcyjnych zasadach – czy warto zdecydować się na jej wypróbowanie?

Co to jest dieta kopenhaska?

Dieta kopenhaska to niskokaloryczna dieta odchudzająca o bardzo restrykcyjnych ograniczeniach dotyczących ilości posiłków i wielkości porcji. Wymaga trzymania się narzuconego jadłospisu przez dokładnie 13 dni – w zamian obiecuje znaczną utratę wagi, nawet do 8 kg. Tak szybkie tempo odchudzania sprawia, że nie brakuje osób pragnących wypróbować na sobie działanie diety kopenhaskiej.

Dieta kopenhaska zalicza się do tzw. diet cud, które mają doprowadzić do zrzucenia dużej ilości kilogramów w krótkim czasie. Wykorzystują przy tym przede wszystkim sporą restrykcję kaloryczną – na diecie kopenhaskiej je się od 400 do 800 kcal dziennie. Jest to bardzo mała ilość energii dostarczanej sobie z pożywieniem, co wymusza na organizmie czerpanie z zapasów zgromadzonych w tkance tłuszczowej i mięśniach. Tak wysoki deficyt kaloryczny rzeczywiście powoduje utratę wagi nawet w przeciągu 13 dni.

Warto jednak wiedzieć, że dieta kopenhaska jest dietą na mocno obciążającą organizm. Większość lekarzy uważa ją za niezdrową, a w niektórych przypadkach nawet niebezpieczną. Powoduje to zarówno bardzo niska ilość kalorii niewystarczająca na pokrycie standardowego zapotrzebowania energetycznego organizmu, jak i niedostatek ważnych mikro- i makroskładników niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania człowieka.

Zasady diety kopenhaskiej

Zasady diety kopenhaskiej

Zasady diety kopenhaskiej są bardzo konkretne, a ich autorzy uważają, że ich złamanie całkowicie przekreśla efekty, jakie można uzyskać z pomocą tego modelu żywienia. Jeśli w ciągu planowanych 13 dni diety powiększy się wielkość porcji, zje się dodatkowy posiłek lub wykorzysta niedozwolony produkt, dieta powinna zostać powtórzona od początku.

Nie można jednak ponownie do niej podejść od razu – ze względu na restrykcyjność diety kopenhaskiej zaleca się odczekanie przynajmniej 3 miesięcy. Również osoby, które ukończyły dietę z powodzeniem, a chcą z jej pomocą zrzucić jeszcze kilka dodatkowych kilogramów, nie mogą zbyt szybko powtórnie do niej przystąpić. W ich przypadku zaleca się przerwę przynajmniej 2 lat, by organizm mógł odzyskać pełną równowagę.

Czas trwania diety jest bardzo ważny – 13 dni to optymalny okres pozwalający na osiągnięcie swoich celów i dość znaczną redukcję masy ciała. Według autorów diety skracanie go nie przyniesie zadowalających efektów i przekreśli wcześniejsze poświęcenie. W żadnym wypadku nie powinno się także przedłużać takiego sposobu żywienia – dieta kopenhaska jest zbyt obciążająca i może spowodować poważne problemy ze zdrowiem.

Dieta kopenhaska zakłada spożywanie jedynie trzech posiłków dziennie: śniadania, obiadu i kolacji. Pory posiłków są dość konkretne wyznaczone: śniadanie powinno się zjeść między 8:00 a 9:00 rano, obiad między 12:00 a 14:00, natomiast kolację – koniecznie przed 18:00. W szczególnych wypadkach dopuszczalne jest przesunięcie podanych godzin o 30 minut, jednak nie powinno się to zdarzać zbyt często.

Bardzo ważnym aspektem jest dokładne trzymanie się jadłospisu. Należy używać wyłącznie dozwolonych produktów i pilnować szczegółowo wyliczonych porcji. Nie można łączyć ze sobą posiłków ani podjadać pomiędzy nimi. Od czasu do czasu można za to zamienić kolejność obiadu i kolacji.

Jakie produkty można spożywać na diecie kopenhaskiej? Dieta zakłada przede wszystkim całkowitą rezygnację ze słodyczy, alkoholu i produktów wysokoprzetworzonych. Można jeść warzywa, owoce, mięso, produkty pełnoziarniste, jajka, nabiał czy zdrowe tłuszcze, jednak ich porcje są ograniczone. Szczególnie dominują posiłki składające się z kawy z kostką cukru, gotowanego mięsa, szpinaku oraz jajek na twardo.

Jakie produkty można spożywać na diecie kopenhaskiej

Dieta kopenhaska kładzie również nacisk na odpowiednie nawodnienie organizmu. Podczas 13 dni jej trwania powinno się pić około 2 litrów niegazowanej wody mineralnej dziennie. Zabronione są słodzone napoje, wody smakowe czy soki. Można za to pić zieloną herbatę bez cukru.

Znaczenie mają także używane przyprawy – dieta kopenhaska całkowicie wyklucza sól. Można za to stosować wszelkie suszone zioła, by wzbogacić smak potraw i wprowadzić trochę różnorodności podczas ich przygotowywania.

Po zakończeniu diety kopenhaskiej zaleca się stopniowe zwiększanie ilości przyjmowanych kalorii oraz w miarę możliwości dalszą rezygnację z takich produktów, jak słodycze czy wysoko przetworzone dania. Ma to pomóc w utrzymaniu szczupłej sylwetki i uniknięciu efektu jo-jo.
Dieta to nie wszystko! Sprawdź po jakie suplementy warto sięgnąć, aby wspomóc dietę odchudzająca:

Kto może stosować restrykcyjną dietę kopenhaską?

Kto może stosować restrykcyjną dietę kopenhaską

Dieta kopenhaska jest nie tylko trudna do ukończenia, ale przede wszystkim bardzo wymagająca dla organizmu. W trakcie jej trwania jest on w znacznym stopniu pozbawiony podstawowego źródła energii, a bardzo ograniczona ilość białka, węglowodanów, tłuszczów, witamin i składników mineralnych ma negatywny wpływ na wszystkie zachodzące w nim funkcje. W związku z tym dieta tego typu nie jest polecana dla każdego.

Choć w teorii dieta kopenhaska jest przeznaczona dla każdej dorosłej osoby, która chce szybko schudnąć, przed jej rozpoczęciem należy przede wszystkim sprawdzić swój stan zdrowia. Ze względu na duże obciążenie dla organizmu, powinny się jej podjąć wyłącznie osoby w pełni zdrowe i czujące się na siłach.

Przeciwwskazaniem do wprowadzenia diety kopenhaskiej są wszelkie choroby, ciąża, okres karmienia piersią, osłabienie organizmu, niedawno przebyte infekcje i stany zapalne oraz okres rekonwalescencji. Dieta nie powinna być stosowana przez dzieci ani młodzież w okresie dojrzewania.

Nawet zdrowe osoby powinny przed rozpoczęciem diety kopenhaskiej skonsultować się z lekarzem oraz wykonać podstawowe badania, by wykluczyć ewentualne przeciwwskazania do stosowania tak restrykcyjnego sposobu żywienia.

Potencjalne skutki uboczne stosowania diety kopenhaskiej

Dieta kopenhaska ma swoich zwolenników, wiele osób obawia się jednak jej negatywnego wpływu na zdrowie. Jakie skutki uboczne mogą pojawić się podczas stosowania tej diety?

Bardzo duży deficyt kaloryczny występujący w przypadku diety kopenhaskiej powoduje utratę wagi, jednak warto wiedzieć, że nie wynika to niestety wyłącznie ze spalania tkanki tłuszczowej. Okres 13 dni jest zbyt krótki, by rzeczywiście znacząco pozbyć się tłuszczu z problematycznych miejsc. Skąd więc spadek masy ciała na poziomie 4-8 kg? Głównie traci się wodę z organizmu na skutek dostarczania sobie zbyt małej ilości zatrzymujących ją mikro- i makroskładników.

Niewielka ilość posiłków prowadzi także do pełnego oczyszczenia jelit z zalegających w nich resztek pokarmowych. Najbardziej niepokojąca jest za to utrata mięśni – organizm na skutek niedostatecznej ilości energii przyjmowanej z pokarmem zaczyna czerpać ją z tkanki mięśniowej, co przekłada się na ogólne osłabienie ciała i utratę jego jędrności. Choć po zakończeniu diety kopenhaskiej sylwetka będzie więc szczuplejsza, może nie prezentować się zbyt atrakcyjnie.

Potencjalne skutki uboczne stosowania diety kopenhaskiej

Niedostateczna ilość kalorii w diecie jest również groźna dla zdrowia organizmu. Ciało potrzebuje określonej ilości kalorii, by móc prawidłowo funkcjonować – są dla niego swoistym paliwem, dzięki któremu może przeprowadzać wszystkie potrzebne mu do życia procesy, takie jak utrzymywanie odpowiedniej temperatury, bicie serca czy oddychanie.

Każdy człowiek ma nieco inne podstawowe zapotrzebowanie energetyczne – zależy to od jego masy ciała, płci, wieku czy trybu życia. U dorosłego człowieka zazwyczaj podstawowa przemiana materii utrzymuje się na poziomie 1200-2500 kcal – swoją PPM można łatwo policzyć np. z pomocą gotowych kalkulatorów kalorii dostępnych w Internecie.

Co ważne, nawet diety odchudzające nie powinny mieć niższej kaloryczności, niż otrzymany wynik, ponieważ w ten sposób odbiera się organizmowi jego podstawowe źródło energii niezbędnej do życia.

Długotrwałe utrzymywanie diety o bardzo niskiej kaloryczności może więc doprowadzić do poważnego zaburzenia funkcjonowania organizmu oraz negatywnie odbić się na jego zdrowiu. Prowadzi to do osłabienia odporności, przemęczenia, a także wielu nieprzyjemnych objawów, w tym omdleń, zawrotów i bólu głowy oraz problemów z pamięcią i koncentracją. Ponieważ dieta kopenhaska zakłada przyjmowanie jedynie 400-800 kcal dziennie, może łatwo spowodować takie negatywne skutki.

Kolejnym niebezpieczeństwem grożącym osobom na diecie kopenhaskiej są niedobory ważnych składników odżywczych. Ograniczone porcje posiłków prowadzą do dostarczania sobie zbyt małej ilości białka, tłuszczów, węglowodanów, witamin oraz składników mineralnych. Uczestniczą one we wszystkich procesach zachodzących w organizmie i również są niezbędne do jego prawidłowego funkcjonowania, zarówno na poziomie fizycznym, jak i intelektualnym.

Niedobory niektórych składników mogą być bardzo niebezpieczne dla zdrowia i nawet przyczynić się do rozwijania się groźnych chorób. Osoby, które ukończyły dietę kopenhaską powinny szczególnie zadbać o długotrwałą suplementację ważnych dla organizmu składników.

Dieta kopenhaska, mimo że jest dietą odchudzającą, może okazać się niesprzyjająca dla osób, które pragną zrzucić zbędne kilogramy. Choć początkowo rzeczywiście można zauważyć spory spadek masy ciała, tak restrykcyjne diety przyczyniają się do obniżenia tempa metabolizmu. Wynika to z faktu, że organizm pragnąc ratować się przed niedostatkiem energii i składników odżywczych spowalnia przemianę materii. W efekcie po zakończeniu diety szybko dochodzi do efektu jo-jo, w wyniku którego nie tylko odzyskuje się stracone kilogramy, ale nawet można dodatkowo przytyć, ponieważ ciało będzie odkładało większe ilości tkanki tłuszczowej, niż wcześniej.

Przykładowy jadłospis w diecie kopenhaskiej

Przykładowy jadłospis w diecie kopenhaskiej

Dieta kopenhaska dokładnie określa, co i w jakiej ilości powinno się jeść przez 13 dni jej trwania. Poniżej dostępny jest przykładowy jadłospis, którego należy się trzymać, by móc liczyć na efekty w postaci wyszczuplenia ciała.

Dieta kopenhaska – przykładowy jadłospis na 13 dni

Dzień 1.:

  • śniadanie: kawa z kostką cukru,
  • obiad: 2 jajka na twardo, pomidor, szklanka gotowanego szpinaku,
  • kolacja: befsztyk wołowy, sałatka z 5 liści sałaty, soku z cytryny i 1 łyżki oliwy z oliwek.

Dzień 2.:

  • śniadanie: kawa z kostką cukru,
  • obiad: befsztyk wołowy, sałatka z 5 liści sałaty, soku z cytryny i 1 łyżki oliwy z oliwek,
  • kolacja: 1 plasterek chudej szynki, 150 g jogurtu naturalnego.

Dzień 3.:

  • śniadanie: kawa z kostką cukru, 1 grzanka z pieczywa razowego,
  • obiad: szklanka gotowanego szpinaku, pomidor, jabłko,
  • kolacja: 2 jajka na twardo, 1 plasterek chudej szynki, sałatka z 5 liści sałaty, soku z cytryny i łyżki oliwy z oliwek.

Dzień 4.:

  • śniadanie: kawa z kostką cukru,
  • obiad: jajko na twardo, 100 g twarogu, 2 starte marchewki,
  • kolacja: 100 g sałatki z ulubionych owoców, 150 g jogurtu naturalnego.

Dzień 5.:

  • śniadanie: 1 duża starta marchewka z sokiem z cytryny,
  • obiad: gotowana na parze chuda ryba z sokiem z cytryny,
  • kolacja: befsztyk wołowy, 1/2 brokuła, 5 liści sałaty.

Dzień 6.:

  • śniadanie: kawa z kostką cukru,
  • obiad: 150 g gotowanego kurczaka, sałatka z 5 liści sałaty, soku z cytryny i łyżki oliwy z oliwek,
  • kolacja: 2 jajka na twardo, 1 marchewka.

Dzień 7.:

  • śniadanie: herbata zielona bez cukru,
  • obiad: 150 g chudego grillowanego mięsa,
  • kolacja: szklanka wody.

Dzień 8.:

  • śniadanie: kawa z kostką cukru,
  • obiad: 2 jajka na twardo, 100 g gotowanego brokuła, pomidor,
  • kolacja: befsztyk wołowy, sałatka z 5 liści sałaty, soku z cytryny i łyżki oliwy z oliwek.

Dzień 9.:

  • śniadanie: kawa z kostką cukru,
  • obiad: befsztyk wołowy, sałatka z 5 liści sałaty, soku z cytryny i łyżki oliwy z oliwek,
  • kolacja: 1 plasterek chudej szynki, 150 g jogurtu naturalnego.

Dzień 10.:

  • śniadanie: kawa z kostką cukru, 1 grzanka z pieczywa razowego,
  • obiad: 1 szklanka gotowanego szpinaku, pomidor, jabłko,
  • kolacja: 1 plasterek chudej szynki, 2 jajka na twardo, sałatka z 5 liści sałaty, soku z cytryny i łyżki oliwy z oliwek.

Dzień 11.:

  • śniadanie: kawa z kostką cukru,
  • obiad: 2 duże starte marchewki, 1 jajko na twardo, 100 g twarogu,
  • kolacja: 100 g sałatki z ulubionych owoców, 150 g jogurtu naturalnego.

Dzień 12.:

  • śniadanie: 1 tarta marchewka z sokiem z cytryny,
  • obiad: gotowana na parze chuda ryba z sokiem z cytryny,
  • kolacja: befsztyk wołowy, 1/2 brokuła, sałata.

Dzień 13.:

  • śniadanie: kawa z kostką cukru,
  • obiad: 150 g gotowanego kurczaka, sałatka z 5 liści sałaty z sokiem z cytryny i łyżką oliwy z oliwek,
  • kolacja: 2 jajka na twardo, 1 marchewka.

Efekty stosowania diety

Dieta kopenhaska przyczynia się przede wszystkim do szybkiej utraty masy ciała. Po 13 dniach jej ścisłego przestrzegania można zauważyć spadek wagi aż o 4-8 kg, przy czym osoby z dużą nadwagą lub otyłością mogą osiągnąć nawet wyższe wyniki odchudzania.

Dieta kopenhaska może też spowodować oczyszczenie jelit z zalegających w nich złogów treści pokarmowej, co również przyczyni się do zmniejszenia masy ciała oraz pozwoli pozbyć się wzdętego brzucha.

Podsumowanie wady i zalety 13-dniowej diety kopenhaskiej

Podsumowanie: wady i zalety 13-dniowej diety kopenhaskiej

Dieta kopenhaska jest dietą bardzo restrykcyjną, co wiąże się ze skrajnymi opiniami na jej temat. Jakie są jej najważniejsze wady i zalety?

Zalety diety kopenhaskiej:

  • skutecznie odchudza – ze względu na duże ograniczenie przyjmowanych z posiłkami kalorii, dieta kopenhaska zapewnia każdej stosującej ją osobie spadek masy ciała na poziomie przynajmniej kilku kilogramów,
  • zapewnia szybko widoczne efekty – spadek kilogramów obserwuje się z dnia na dzień, co dla wielu osób ma spore znaczenie,
  • wyklucza niezdrowe produkty – dieta kopenhaska zabrania spożywania słodyczy, alkoholu, słodzonych napojów czy wysokoprzetworzonych dań, co ułatwia odzwyczajenie się od nich i ograniczenie ich ilości po zakończeniu odchudzania.

Wady diety kopenhaskiej:

  • nie każdy powinien jej próbować – dieta kopenhaska mocno obciąża organizm, dlatego jest przeznaczona wyłącznie dla zdrowych osób dorosłych; istnieje wiele przeciwwskazań do jej zastosowania,
  • obniża energię – ze względu na bardzo niską kaloryczność, dieta nie zapewnia odpowiedniej ilości energii do wykonywania podstawowych czynności; z tego względu osobom będącym na diecie kopenhaskiej odradza się treningi, a nawet bardziej wymagające aktywności, takie jak fizyczna praca, opieka nad dziećmi czy wykonywanie obowiązków domowych,
  • może mieć negatywny wpływ na zdrowie – ze względu na bardzo małe porcje posiłków, dieta kopenhaska nie zapewnia odpowiedniej ilości kalorii ani ważnych składników odżywczych potrzebnych organizmowi do prawidłowego funkcjonowania; niedobór białka, tłuszczów, węglowodanów, witamin i składników mineralnych w diecie może prowadzić do bardzo poważnych problemów zdrowotnych,
  • spowalnia metabolizm – restrykcyjna dieta niskokaloryczna przyczynia się do zmniejszenia tempa przemiany materii, co skutkuje wolniejszym odchudzaniem i szybszym odkładaniem się tkanki tłuszczowej w przyszłości,
  • może skończyć się efektem jo-jo – ponieważ dieta kopenhaska opiera się na znacznym ograniczeniu przyjmowania kalorii przez prawie dwa tygodnie, po jej zakończeniu i wróceniu do normalnego sposobu żywienia można szybko odzyskać stracone kilogramy; dodatkowo przez spowolniony metabolizm może również pojawić się wyższa masa ciała, niż przed rozpoczęciem odchudzania,
  • może wiązać się z przykrymi objawami osłabienia organizmu, takimi jak zawroty i bóle głowy, problemy z koncentracją i pamięcią czy omdlenia,
  • zbyt małe porcje jedzenia, prowadzące do napadów głodu – przestawiając się na tak restrykcyjną dietę niskokaloryczną często czuje się duży głód,
  • mało różnorodny jadłospis – dieta kopenhaska jest dość monotonna, a jej jadłospis opiera się na kilku powtarzających się przepisach.

Dieta kopenhaska została stworzona dla osób, którym zależy na bardzo szybkim odchudzaniu. Choć zapewnia rzeczywiste efekty w postaci zmniejszenia masy ciała o kilka kilogramów, po jej zakończeniu zazwyczaj szybko wraca się do swojej poprzedniej wagi.

Trudno też nazwać ją zdrową, zbilansowaną dietą, ponieważ nie dostarcza organizmowi odpowiedniej ilości potrzebnej mu energii i składników odżywczych. W związku z tym dieta kopenhaska wiąże się ze sporym ryzykiem dla zdrowia, najczęściej w jej trakcie pojawiają się też przykre przypadłości obniżające jakość życia.

Diety powinny podjąć się jedynie osoby w pełni zdrowe, najlepiej będące w kontakcie z lekarzem. W razie wystąpienia jakichkolwiek niepokojących objawów najlepiej szybko wrócić do normalnego sposobu żywienia.

Po zakończeniu diety kopenhaskiej konieczny będzie wypoczynek i suplementacja wielu ważnych witamin i minerałów oraz stopniowe zwiększanie ilości kalorii, by uniknąć gwałtownego przyrostu wagi.

About Redakcja BioCity.pl

Jako autorzy publikacji, staramy się zawsze serwować treści najwyżej jakości, które będą nie tylko przystępne (napisane prostym, zrozumiałym językiem), jak i merytoryczne. Artykuły poradnikowe tworzymy w oparciu o naszą najlepszą wiedzę i badania naukowe, które z łatwością każdy może zweryfikować w bazie PubMed.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *