Jak cynamon wpływa na odchudzanie? Czy faktycznie odchudza?

Cynamon to nie tylko aromatyczna przyprawa, dzięki której wzbogacisz smak potraw i napojów. Jak się okazuje, może ci także pomóc zrzucić kilka zbędnych kilogramów. Jak cynamon wpływa na odchudzanie? Czy rzeczywiście jest w stanie zastąpić inne sposoby i sprawić, że rezultaty nadejdą błyskawicznie?

Wraz z rosnącą średnią wagą społeczeństwa, jak grzyby po deszczu mnożą się kolejne cudowne sposoby na odchudzanie. Nic dziwnego – otyłość wiąże się nie tylko z dyskomfortem, ale może także doprowadzić do wielu groźnych chorób.

Poszukując magicznych metod, często zdarza się nam sięgać po te nie do końca bezpieczne. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie skupienie się na naturalnych substancjach, które posiadają właściwości wspierające proces gubienia kilogramów. Jednym z takim sposobów jest stosowanie cynamonu na odchudzanie.

Cynamon od kuchni: co to za przyprawa?

Cynamon jest bardzo popularną przyprawą. Charakterystyczne brązowe laski pozyskuje się z kory drzewa nazywanego cynamonowcem. Jest to w zasadzie grupa roślin, z której najbardziej znane są:

  • cynamonowiec cejloński,
  • cynamonowiec wonny,
  • cynamonowiec kamforowy,

W korze tych gatunków znajduje się wiele substancji aktywnych, które od wieków wykorzystywane były w medycynie naturalnej. Należą do nich aldehydy (cynamonowy, benzoesowy, dihydrocynamonowy), terpeny, eugenol, kuminol, garbniki, seskwiterpeny.

Cynamon znajduje zastosowanie w:

  • ziołolecznictwie,
  • kulinariach,
  • produkcji kosmetyków.

Drzewo cynamonowe wykorzystuje się także do produkcji drewna.

Cynamon i jego właściwości odchudzające – jak wpływa na odchudzanie?

Cynamon może wspierać odchudzanie na kilka sposobów. Przede wszystkim należy do grupy termogeników. Są to związki mające zdolność do podnoszenia temperatury ciała. Działając rozgrzewająco, niejako zmuszają organizm do wydatkowania energii w celu obniżenia ciepłoty.

Termogeneza indukuje spalanie tkanki tłuszczowej, przyspieszając proces odchudzania. To jednak nie wszystko, co dla twojej sylwetki może zrobić cynamon.

cynamon a odchudzanie

Z badań wynika, że wchodzące w jego skład polifenole mają zdolność do ograniczania przyrostu tkanki tłuszczowej. Testy przeprowadzone na gryzoniach wykazały, że dzieje się tak nawet przy stosowaniu diety wysokotłuszczowej. Cynamon poprawił jakość flory bakteryjnej w jelitach szczurów, a także zapobiegł stłuszczeniu wątroby. [1]

Nadwaga i otyłość często idą w parze z chorobami metabolicznymi. Osoby, które zmagają się z nadprogramowymi kilogramami są bardziej narażone na wystąpienie insulinooporności czy cukrzycy typu drugiego.

Jak się okazuje, cynamon posiada zdolność do wspierania utrzymania prawidłowego poziomu glukozy we krwi. Zawiera bowiem IPF (insulin potentiating factor – czynnik wzmacniający działanie insuliny). [2] Nie tylko chroni cię to przed wspomnianymi schorzeniami, ale także ogranicza napady głodu oraz chęć podjadania. Jest to o tyle ważne, że nieustanny taniec insuliny z glukozą, nagłe skoki i spadki ich poziomów utrudniają kontrolę nad łaknieniem oraz sprzyjają przybieraniu na wadze.

Wyniki tych testów potwierdza jedno z badań przeprowadzonych na ludziach. [3] Naukowcy dowiedli w nim, że związki zawarte w cynamonie mają zdolność do obniżania poziomu nie tylko glukozy, ale także szkodliwego cholesterolu LDL.

Podawanie ludziom cynamonu spowodowało zmniejszenie:

  • glukozy na czczo o 18–29%
  • cholesterolu LDL o 7–27%
  • cholesterolu całkowitego o 12–26%
  • trójglicerydów o 23–30%

Jak stosować cynamon na odchudzanie?

cynamon - przyprawa

Cynamon na odchudzanie można stosować na wiele sposobów. Najprostszym jest dodawanie przyprawy do potraw, jednak trudno doprawiać w ten sposób każde z dań.

Na szczęście masz do dyspozycji przepisy na proste i smaczne mikstury, które wspomogą twój metabolizm, pobudzą termogenezę oraz wesprą hamowanie przyrostu tkanki tłuszczowej.

Kawa z cynamonem na odchudzanie

Kawa z cynamonem należy do najskuteczniejszych i najsmaczniejszych metod na odchudzanie. Jej wyjątkowa efektywność wynika z połączenia dwóch silnych składników: cynamonu i kawy.

Kofeina to także silny termogenik, który ponadto wykazuje właściwości pobudzające. Dzięki tej miksturze zdobędziesz energię na cały dzień. Warto po nią sięgnąć również przed treningiem.

Jak przygotować odchudzającą kawę z cynamonem? To wyjątkowo proste:

2 łyżeczki kawy (najlepiej świeżo zmielonej) zalewasz wrzątkiem i czekasz aż temperatura nieco opadnie. Następnie wsypujesz szczyptę cynamonu i… cieszysz się smakiem napoju mocy.

Woda z cynamonem na odchudzanie

Woda z cynamonem to kolejna wersja mikstury na odchudzanie. W przypadku, gdy z jakiegoś powodu nie lubisz bądź nie możesz pić kawy, czeka na ciebie bezpieczna alternatywa.

Wystarczy, że do 250 mililitrów (jedna szklanka) wody dodasz jedną laskę cynamonu, a następnie całość zagotujesz. Po osiągnięciu temperatury wrzenia, napój powinien pozostać na ogniu jeszcze przez około kwadrans tak, by z cynamonu pozyskać jak najwięcej cennych substancji.

Miód z cynamonem na odchudzanie

Miód z cynamonem to dość kontrowersyjna propozycja na odchudzanie. Co prawda to „płynne złoto” posiada szereg dobroczynnych właściwości i znakomicie wspiera zdrowie, kryje w sobie jednak mnóstwo cukru.

Bez obaw mimo wszystko – nie chodzi o to, by wypijać szklankę miodu z cynamonem. Do przygotowania napoju potrzebujesz jedynie łyżeczki słodkiego płynu. Pozostała część to woda (mniej więcej szklanka) oraz łyżeczka cynamonu.

Niemniej radzimy, by tę formę wybierać stanowczo rzadziej niż pozostałe.

SPRAWDŹ TAKŻE: Miód w diecie: tuczy czy odchudza?

Woda z cytryną, imbirem i cynamonem na odchudzanie

Woda, cytryna i imbir to kolejne, niezwykle skuteczne w odchudzaniu, połączenie składników.

Dodawanie soku z cytryny do wody to znany sposób na pobudzanie metabolizmu i przyspieszenie trawienia. Dostarcza także sporej ilości jednego z najsilniejszych antyoksydantów – witaminy C.

Z kolei imbir to drugi (obok cynamonu) termogenik, który przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej oraz wykazuje właściwości przeciwzapalne.

Jak wykonać miksturę odchudzającą? Do szklanki ciepłej wody wyciśnij sok z połowy cytryny oraz dodaj pół łyżeczki cynamonu, a następnie około 1 cm korzenia imbiru pokrojonego w plasterki lub zgniecionego  w prasce do czosnku. Całość wymieszaj i pij póki ciepłe.

Jeśli ten (dość ostry) smak nie do końca ci odpowiada, możesz napój osłodzić za pomocą ksylitolu lub erytrolu. Te naturalne słodziki nie wywołują nagłych skoków glukozy i są dużo bezpieczniejsze niż cukier.

Cynamon na cellulit

Cynamon może wspierać odchudzanie nie tylko stosowany doustnie, ale także aplikowany na ciało. Nie bez powodu wchodzi w skład wielu kremów i żeli na cellulit.

Taki kosmetyk możesz wykonać samodzielnie – wystarczy, że do ulubionego balsamu dodasz sproszkowany cynamon. Zachowaj jednak szczególną ostrożność: na początku odmierz szczyptę przyprawy na około 250 ml kremu i obserwuj reakcję swojej skóry. Cynamon działa silnie drażniąco. Pobudzając krążenie powoduje silne zaczerwienienie tkanki, a nierzadko także i pieczenie. Cynamon w kosmetykach może także przyczynić się do pękania naczynek, dlatego osoby, które borykają się z tym problemem powinny z niego zrezygnować.

W przypadku wystąpienia silnych objawów, natychmiast zmyj miksturę chłodną wodą i delikatnie wmasuj w skórę żel aloesowy bądź arnikowy.

Efektywność cynamonu: ile można schudnąć?

skuteczna terapia odchudzającaBadania potwierdzają, że cynamon może skutecznie wspierać proces odchudzania. Regulując gospodarkę insulinową, poziom cholesterolu, a także wywołując termogenezę, przyprawa przyczynia się do spalania tkanki tłuszczowej.

Ile można schudnąć, stosując regularnie cynamon? To kwestia indywidualna – niektórym w miesiąc uda się stracić 3-4 kilogramy, u innych waga nawet nie drgnie. Od czego to zależy? Skuteczność rozmaitych środków wspomagających utratę kilogramów powiązana jest z wieloma czynnikami. Poza składem specyfików oraz dostępnością zawartych w nich substancji, ważne jest także to, co robisz ty sam.

Czynniki wpływające na efektywność odchudzania z cynamonem:

  • wiek
  • stan zdrowia
  • waga wyjściowa
  • dieta
  • aktywność fizyczna
Pamiętaj, że cynamon powinien stanowić jedynie dodatek do dobrze zbilansowanego jadłospisu i codziennego ruchu. Najważniejszą kwestią w redukcji masy ciała jest zaś ujemny bilans kaloryczny. Oznacza to, że schudniesz wyłącznie wtedy, gdy będziesz jeść mniej, niż jesteś w stanie spalić.

Owszem, cynamon wspiera metabolizm i przyspiesza rozkład tkanki tłuszczowej. Zważ jednak, że podczas termogenezy organizm korzysta z najbardziej dostępnych źródeł energii. Zanim więc sięgnie po zapasy tłuszczu, zajmie się węglowodanami prostymi, a następnie białkami. Dlatego ograniczenie ilości spożywanych kalorii jest bardzo istotne podczas odchudzania.

Przeciwwskazania: cynamon nie dla wszystkich!

Cynamon może wywoływać pewne efekty uboczne, dlatego nie każdy może skorzystać z jego właściwości.

Do skutków niepożądanych należą:

  • podrażnianie błony śluzowej żołądka
  • nudności
  • wymioty
  • biegunki
  • przyspieszenie akcji serca
  • nadciśnienie
  • reakcje skórne

Dużych ilości cynamonu powinny unikać zatem osoby cierpiące na choroby układu pokarmowego, nadciśnienie, a także kobiety w ciąży i karmiące piersią. Cukrzycy także powinni skonsultować przyjmowanie go z lekarzem.

Podsumowanie

Cynamon może wesprzeć proces odchudzania pod warunkiem, że wdrożysz także zmiany w innych obszarach swojego życia. Warto stosować go do potraw z uwagi na przyjemny smak i aromat, a także szereg prozdrowotnych właściwości. Nie oczekuj jednak, że niczym skalpel zdejmie z ciebie niechciane kilogramy. Do tego potrzebne jest twoje zaangażowanie.


Źródła:

  1. Pasupuleti Visweswara Rao, Siew Hua Gan (2014), Cinnamon: A Multifaceted Medicinal Plant
  2. A. Khan, N. A. Bryden, M. M. Polansky, R. A. Anderson (1990), Insulin potentiating factor and chromium content of selected foods and spices
  3. Alam Khan, Mahpara Safdar, Mohammad Muzaffar Ali Khan, Khan Nawaz Khattak, Richard A. Anderson (2003), Cinnamon Improves Glucose and Lipids of People With Type 2 Diabetes

About Redakcja BioCity.pl

Jako autorzy publikacji, staramy się zawsze serwować treści najwyżej jakości, które będą nie tylko przystępne (napisane prostym, zrozumiałym językiem), jak i merytoryczne. Artykuły poradnikowe tworzymy w oparciu o naszą najlepszą wiedzę i badania naukowe, które z łatwością każdy może zweryfikować w bazie PubMed.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *